WISSELEND PROFIEL

Aliplast, de snelst groeiende leverancier van aluminium- profielen in Europa, ontwikkelt één nieuw product per werkdag.

Vijftien jaar geleden startte Peter Blijweert de nv Aliplast in Lokeren. Vorig jaar haalde het bedrijf 1 miljard frank omzet, met honderd werknemers. Productinnovatie, maatwerk en automatisering verklaren voor een groot deel deze groei. “We kennen geen nasleep uit het verleden, omdat we zo jong zijn,” verklaart adjunct-directeur Johan Verstrepen. “We hebben moderne designs, geen oude producten, die we koste wat het kost moeten verkopen. Gemiddeld creëren we één nieuw product per werkdag. Die producten kunnen bovendien snel en eenvoudig worden gemonteerd.”

Aliplast maakt halffabrikaten in aluminium voor de business-to-business. Constructeurs en schrijnwerkers zijn de belangrijkste klanten voor de aluminiumprofielen. Zowel eenmanszaken als grote bouwbedrijven kopen de halffabrikaten voor de constructie van veranda’s, deuren, ramen, gevels, en balustrades. Profielen met een standaardlengte worden in voorraad gehouden in de magazijnen in de hoofdzetel in Lokeren, maar ook in de filialen in Groot-Brittannië, Nederland en Zwitserland. Daarnaast verzorgt Aliplast ook maatwerk. “We zijn de enige systeemleverancier met een eigen lakkerij. Deze volledig computergestuurde lakkerij is de modernste van Europa, en we kunnen er 120 verschillende kleuren aanbrengen.”

Aliplast heeft veel vertrouwen in zijn producten. Dat blijkt uit het volledige garantiecertificaat, dat tien jaar geldt. Het bedrijf beschikt bij de ontwikkeling niet alleen over een eigen testcentrum in Lokeren, maar werkt ook nauw samen met de universiteiten van Gent en Keulen. Door die samenwerking zijn snelle productontwikkelingen, in nauwelijks twee maanden, mogelijk. De jongste creatie is de productie van een houtstructuur op aluminiumprofielen. “Dit product vergt voor de consument nagenoeg geen onderhoud. Het combineert de warmte van hout en het slanke en mooie van aluminium,” weet Johan Verstrepen.

Aliplast produceert nog steeds in Lokeren. De hoge loonkosten werden de voorbije drie jaar echter drastisch gedrukt door een investering van een half miljard in de automatisering van de productie. Volgens Johan Verstrepen de enige manier om de prijzen op “een aanvaardbaar niveau” te houden. De producten, verkocht onder de eigen merknaam Aliplast Aluminium Systems, blijven nog grotendeels in eigen land. Maar een derde van de omzet wordt geëxporteerd, vooral naar de buurlanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content