Winst maken met plezier

Twee nummers geleden las u in dit magazine over de kommer en kwel in voetballand. Exploitatietekorten en (soms torenhoge) schulden gaan in heel wat voetbalclubs hand in hand. Een lezersbrief vorige week wees op een zelfde fenomeen in het basketbal. Maar deze week tonen we dat het ook anders kan. Op blz. 24 leest u een interview met Wilfried Meert, organisator van de atletiekmeeting Memorial Van Damme, die morgen vrijdag 30 augustus plaatsvindt. Meert is aan zijn 26ste editie toe en heeft de meeting opgewerkt van een klein initiatief van enkele amateurs die de plotse dood van steratleet Ivo Van Damme wilden eren tot de financieel tweede grootste meeting van Europa en vorig jaar sportief gezien de beste.

Wilfried Meert heeft daartoe een budget van 2 miljoen euro ter beschikking. Hij kan bijna elk jaar geld toevoegen aan de reserve (600.000 euro inmiddels) en maakt dan nog elk jaar winst (gemiddeld 75.000 euro). Met zijn budget zou de Memorial Van Damme (indien het geen vzw zou zijn) rond de 15.000ste plaats in de Trends Top-30.000 staan. Meert runt zijn organisatie professioneel. Hij heeft een uitgetekend draaiboek, voert een uitgekiende marketing, is voorbereid op tegenslagen, heeft een klein maar goed team, en kent zijn business. Meert is incontournable in de Europese atletiekscène.

De Memorial Van Damme is geen uitzondering. Er is de jongste jaren in België (en niet alleen hier uiteraard) een hele nieuwe sector opengebloeid die het amateurisme is ontgroeid. En dat is de amusements- en evenementenindustrie. Kijk naar de hele resem festivals die vooral in Vlaanderen en ook een beetje in Wallonië hebben plaatsgevonden tijdens de zomer. Rock Werchter is er het prototype van. Manager Herman Schueremans is ook geen amateur. Net als Wilfried Meert bracht hij zijn event op een hoog professioneel niveau. Hij trok de aandacht van het Amerikaanse SFX, dat Rock Werchter kocht.

Wat is de constante in de succesverhalen uit de amusementsindustrie? Uitgekiende marketingacties die het event groter maken dan de inhoud. Van de Memorial Van Damme is al twee derde van de kaartjes de deur uit voor er ook maar één naam van een deelnemende atleet bekend is. De Memorial staat garant voor spektakel. En met Burundese drummers, Mexican waves, vuurwerk, en een muzikale act na afloop ( Björn Again dit jaar) is het evenement meer dan een atletiekmeeting. België kent trouwens geen 46.500 atletiekfans die alleen komen kijken naar de starttechniek van Marion Jones of het pasritme tussen de horden van Stéphane Diagana.

De ontwikkeling van een Memorial Van Damme past in de tendens die we elders in de maatschappij zien om grote waarde te hechten aan merken. Consumenten hebben meer en meer een affiniteit met een bepaald merk, een bepaalde plek, een bepaalde activiteit die ‘in’ is. We doen het steeds meer om het imago dat rond iets hangt, dan om de pure inhoud ervan. Wat niet wil zeggen dat de inhoud er niet moet zijn. Een trendy café met slechte cocktails en lauw bier zal geen succes worden. Wie dat goed aanvoelt en daar een professionele organisatie tegenover kan zetten, heeft een winstmaker in handen.

Guido Muelenaer [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content