WINNEN MET GLANS

Bronzen en aluminium metaalpoeders. In die nichemarkt bouwde het Kortrijkse van Lerberghe de voorbije zes decennia een onoverbrugbare expertise op.

Het bedrijf Ets. A. van Lerberghe werd al in 1937 opgericht, maar blijft tot vandaag nog steeds de enige producent in de Benelux van bronzen en aluminium metaalpoeders en -pasta’s. Commercieel directeur Pierre van Lerberghe schrijft die verdienste voor een groot deel toe aan het personeel. “Het rendement van ons personeel is zeer hoog. Wij hebben echte vakmensen die uitstekend werk verrichten. Sommigen werken al 35 jaar bij ons. Dat compenseert de hoge loonkosten.”

Pierre van Lerberghe voegt er wel onmiddellijk aan toe dat de loonkosten niet de belangrijkste factor vormen in de prijs. De grondstoffen, aluminium en brons, zijn goed voor 40% tot 60% van de productiekosten. De grondstoffen bestaan uit folies en granulaten, en worden vervolgens verwerkt tot poeders en pasta’s. Die kennen diverse toepassingen. Zij dienen hoofdzakelijk voor het bekomen van een glans- en metaaleffect. In de drukwereld worden ze bijvoorbeeld gebruikt om goud- en zilverdruk op verpakkingen (bijvoorbeeld voedingsindustrie, pakjes sigaretten) aan te brengen. Spuitbussen in de lakindustrie, kaders en lijsten zijn andere toepassingen. Aluminiumfolies met een vernislaag worden gebruikt voor het blinken van kerstbollen, of gadgets op de dansvloer in discotheken. Op de klantenlijst prijken onder meer BASF, Sun Chemicals, of Noble Explosifs.

Een bewijs van de degelijkheid van het eigen materiaal levert van Lerberghe met de bouw van een nieuwe productiehal van 2000 m². Die wordt opgezet met cellenbeton van Ytong. Aan deze Europese marktspeler levert van Lerberghe al decennia lang aluminiumpoeders, die worden gebruikt bij de productie van het cellenbeton. “Aan elke klant leveren we maatwerk,” legt Pierre van Lerberghe uit. “In ons laboratorium hebben we voor elke klant aparte formules. De producten moeten steeds weer aan dezelfde eigenschappen beantwoorden.” Een Iso 9002-kwaliteitscertificaat, al in 1995 behaald, garandeert een structurele kwaliteitszorg.

Het 100%-familiebedrijf met zijn 66 werknemers groeit nog steeds in omzet. In 1997 werd een cijfer van 370 miljoen frank gehaald, waarvan 90% export. Van Lerberghe opereert wereldwijd, want de helft van de export gaat buiten Europa. Die markt wordt bewerkt met agenten en distributeurs. “De Belgische markt is en blijft zeer beperkt,” besluit Pierre van Lerberghe. “Als we willen groeien, zal het met export zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content