Sinds kort is Beiersdorf in vijftig sportwinkels nadrukkelijk present. Met een shop in de shop prijst de gigant in cosmetica onder meer shampoos voor douches en medische producten aan. De actie werd ontwikkeld door Beiersdorf en de nv Risc, wat staat voor Real In-Store Communication.
...

Sinds kort is Beiersdorf in vijftig sportwinkels nadrukkelijk present. Met een shop in de shop prijst de gigant in cosmetica onder meer shampoos voor douches en medische producten aan. De actie werd ontwikkeld door Beiersdorf en de nv Risc, wat staat voor Real In-Store Communication. Risc startte op 1 april 1993 en kende een pijlsnelle groei. "Toen we in 1993 startten, wilden we de markt ruimer bekijken en sterker professionaliseren," zegt zaakvoerder Pascal Libyn. "De communicatie op de winkelvloer gebeurde hoofdzakelijk via kartonnen displays. Wij willen met onze klanten zoveel mogelijk samen doen. We streven naar een hecht partnership. Dat kan je niet als je alleen met one-shots werkt. We willen mee retail-kanalen ontwikkelen. Maar we gaan niet zo ver dat we mee de producten ontwikkelen. Dat is onze core business niet." Ook Risc ontwikkelt displays: bij de start maakten die 95% van de omzet, in 1997 nog 60%. Voor een kwart tot een derde zorgt de optimalisering van de winkelrekken en de creatie van een shop in de shop. De opdrachten komen zowel van producenten als van de distributie. "We willen binnen dit segment evolueren naar de ontwikkeling van totale winkelconcepten," zegt Pascal Libyn. In-store campagnes, die de visibiliteit van producten verhogen, én cursussen over in-store communicatie zorgen voor de resterende 10% van de omzet. Op de klantenlijst staan Seagram en Master Foods, voor wie Risc voornamelijk displays ontwikkelt; voorts Warner Home Video en Kodak Litto-Color. Samen met Litto-Color en Delhaize ontwikkelde Risc een nieuw meubel waarin de consument zijn filmrolletje kan droppen. In eigen huis gebeuren design, ontwikkeling, ontwerp van prototypes en de productcoördinatie. Vijf van de twaalf werknemers staan in voor de creatie. De productie van de displays gebeurt in onderaanneming. De gemiddelde oplage bedraagt 375 stuks, maar maatwerk voor één exemplaar en reeksen van 10.000 stuks vormen geen uitzondering. Het jonge bedrijf groeit snel, want de omzet klom in 1997 naar 120 miljoen. Risc vestigde zich in 1996 in een gloednieuw gebouw op de industriezone Neerveld in Kontich. Samen met vennoot Frank Mooijaart is Pascal Libyn eigenaar van de zaak. Twee zusterbedrijven dikken de omzet verder aan. De nv Display Factory verdeelt displays en haalde in 1997 met drie werknemers 60 miljoen frank omzet. In het research- en consultingbedrijf nv Retail Insights sloten de twee werknemers het eerste boekjaar af met 10 miljoen frank omzet.