SUCCESFORMULES.
...

SUCCESFORMULES.Elk jaar ontwikkelen ondernemers nieuwe concepten voor winkels. Een mooi voorbeeld is het verplaatsen van een juwelierszaak naar de stadsrand, waar grote warenhuizen en winkelcentra als paddestoelen uit de grond schieten. Dat deden ook Paul Rey en zijn zoon Christophe, juweliers in het centrum van Clermont-Ferrand (Frankrijk). In september 1996 huurden zij een grote opslagruimte van 500 m². Parkeren vormt geen probleem en de omgeving straalt de luxe uit van een juwelierszaak in het stadscentrum. Er zijn ook ateliers voor de fabricage van juwelen en voor herstellingen, evenals een speelruimte voor kinderen.In Bordeaux heeft de honderdjarige boekenzaak Mollat resoluut de aanval van grote ketens afgeslagen en succesvol beantwoord. De zaak heeft een totale oppervlakte van 2000 m², verspreid over 15 winkels in de stad die elk gespecialiseerd zijn in één bepaald thema. De 45 boeken- en cd-verkopers hebben de opdracht gekregen het publiek te animeren. Regelmatig worden voordrachten en tentoonstellingen gehouden. Er worden zelfs eigen uitgaven verzorgd. Dankzij deze strategie heeft Denis Mollat zijn zaak een bevoorrechte positie gegeven in het culturele leven van de regionale metropool. Nabij de Bastille in Parijs biedt restaurant Les Colonies du Paradis op 200 m² zowat alle keukens ter wereld. In deze "polygastronomische" zaak vinden lekkerbekken zowel Afrikaanse als Aziatische en Europese gerechten. Dit restaurant is gelanceerd door de groep van de gebroeders Louzon. Zij hebben ook het concept uitgewerkt van Paradis du Fruit, een keten van zeven restaurants die vooral fruit gebruiken. Er worden 500 verschillende cocktails aangeboden, evenals gerechten op basis van allerlei vruchten. De Franse garengroep DMC heeft de testfase afgesloten van twee winkels Loisirs et Création in Lyon en Rijsel. Dit jaar zullen nog vijf zaken geopend worden die veel meer aanbieden dan louter garen en band. De Amerikanen herontdekten reeds tien jaar geleden het plezier van het handwerken ; in Frankrijk gebeurt dat vandaag. Borduren, tapijtwerk, patchwork, schilderen, collages, inlijstingen, bloemendecoratie en het maken van afgietsels zijn weer erg in trek. DMC mikt op een breed publiek, van de beginneling tot de doorgewinterde doe-het-zelver. Op een verkoopoppervlakte van 600 m² worden 20.000 producten aangeboden. Alle winkelbedienden zijn specialisten die deskundige uitleg geven en de passie voor een of ander handwerk op de klant kunnen overdragen. Er worden ook cursussen georganiseerd.Bron : L'Entreprise nr. 137, februari '97 ; Rue Leblanc 25, F-75842 Paris Cedex 15 ; tel. (00-33-1) 40.60.40.60, fax (00-33-1) 40.60.41.20.