Op het eerste gezicht is er geen verandering te bespeuren in Delhaize Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek. Aan de kassa scant het personeel de artikelen zoals het dat al jaren gewoon is. Maar deze supermarkt is de eerste van de groep waar klanten mobiel kunnen betalen.
...

Op het eerste gezicht is er geen verandering te bespeuren in Delhaize Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek. Aan de kassa scant het personeel de artikelen zoals het dat al jaren gewoon is. Maar deze supermarkt is de eerste van de groep waar klanten mobiel kunnen betalen. Voor winkelbezoekers verandert er weinig. De procedure wordt opgestart aan de kassa. De klant hoeft enkel zijn smartphone boven te halen en aan de kassamedewerker te laten weten dat hij mobiel wil betalen. Terwijl de artikelen op de band worden gescand, wordt verbinding gemaakt met het wifinetwerk van de winkel. De kassamedewerker laat een QR-code verschijnen op een speciale Mister Cash-betaalterminal. De klant opent de betaalapplicatie van Bancontact, die hij vooraf heeft gedownload. De scanner die in de app is geïntegreerd, herkent de QR-code onmiddellijk. Op de telefoon van de klant verschijnt het bedrag van de boodschappen, met het verzoek zijn pincode in te voeren en de betaling af te ronden. In totaal neemt het hele proces een twintigtal seconden in beslag. De betaling verloopt eenvoudig en snel. "Een betaling via een smartphone is even veilig als een betaling met een bankkaart", stelt Bram Boriau, de woordvoerder van Worldline Benelux, een partner van het project. "In de historiek vindt de klant bovendien de datum en het tijdstip van de transactie terug." "De Bancontact-toepassing is al op de smartphones van bijna een half miljoen Belgen geïnstalleerd. Daarmee kunnen ze verschillende soorten betalingen doen", zegt Mélanie Boulanger. "De klant hoeft de app dus niet alleen te downloaden om boodschappen te doen bij Delhaize." Ook de klanten van de supermarkt die hun aankopen zelf scannen, kunnen mobiel betalen met een nieuwe gebruiksvriendelijke touchinterface. Maar er zijn een aantal nadelen verbonden aan het nieuwe systeem van Delhaize. Voorlopig wordt het getest in één winkel van de keten, Karreveld, al wordt gesproken van een uitbreiding naar een vijftiental winkels tegen eind dit jaar. Vanwaar die traagheid? "Wij bekijken eerst of het aanslaat", geeft Mélanie Boulanger toe. Om mobiele betalingen mogelijk te maken, moet Delhaize zijn winkels ook voorzien van terminals van de jongste generatie. Dat vraagt tijd en het brengt hoge kosten mee voor de installatie, de service en het onderhoud. Nog een nadeel is dat de consument niet mobiel kan betalen voor aankopen boven 250 euro. Delhaize belooft dat bedrag op te trekken, maar voorlopig kunnen ouders van kroostrijke gezinnen maar beter hun portefeuille meenemen. Tot slot vallen eigenaars van Windows-smartphones uit de boot, aangezien hun toestellen niet compatibel zijn met de app. Bij Colruyt is mobiel betalen sinds januari al mogelijk in 540 winkels, waaronder ook winkels van Dreamland, Spar en Okay. Net zoals Delhaize beschikt de groep over een snel en gebruiksvriendelijk betalingssysteem, waarbij ook een applicatie moet worden opgestart, een QR-code moet worden gescand en een pincode moet worden ingevoerd. Toch zijn er enkele verschillen. Te beginnen met de app zelf. "Het doel van Colruyt was op een goedkope manier te innoveren", vertelt Michel Van Mello, die verantwoordelijk is voor het programma. "Daarom hebben we gekozen voor de SEQR-app van de Zweedse firma Seamless. Volgens ons was dat de best mogelijke keuze, omdat de transactiekosten lager zijn dan bij andere systemen." Een ander verschil: er hoeven geen nieuwe betaalterminals te worden geïnstalleerd. "Betaalterminals zijn gigantisch duur. Daarom wilden we de oude behouden en het probleem omzeilen", aldus Michel Van Mello. Anders dan bij Delhaize kunnen consumenten met een Windows-telefoon wel mobiel betalen bij Colruyt. Terwijl het systeem een voordeel kan zijn voor de klant, is het moeilijk te becijferen wat het kan opbrengen voor de twee supermarktketens. Geen van beide wil precieze cijfers prijsgeven. En als we vragen naar de voordelen die mobiel betalen voor hen oplevert, is het antwoord vaak hetzelfde: "De klanten tevredenstellen en de wachttijd aan de kassa verminderen." Augustin LippensBij Colruyt is mobiel betalen al mogelijk in 540 winkels, waaronder ook die van Dreamland, Spar en Okay.