WINKELEN OP TV

Uw krant bestellen op tv, met een fikse korting bovenop ? Task Force doet het.

Consumenten die telefoneren om vier uur ‘s morgens op een 0900-nummer voor kortingsbonnen met een gezamenlijke waarde van “slechts” 300 frank. Robin de Ripainsel, gedelegeerd bestuurder van de nv Task Force, specialist in verkoopacties, toont zich zelf verrast door het grote succes van zijn nieuwste initiatief. Samen met Fast Movers, Imagique, Ketels, Paratel, RMB, RTBF en VTM, zette Task Force een elektronisch verkoopsysteem op poten. Het heet Telebon de naam werd al in verscheidene landen gepatenteerd.

Hoe het werkt ? Op VTM en RTBF verschijnen reclamespots van 20 seconden, met een tiental producten, waarop kortingen worden aangeboden. De kijkende consument met interesse draait een 0900-nummer, en preciseert voor welke producten hij korting wil. Het on line systeem wordt beheerd door Paratel (zie ook Trends, 19 september ’96). De computer registreert de bestellingen en stuurt ze door naar drukkerij Ketels, die ze uitprint en naar de klant stuurt. Voorlaatste stap : de klant gaat met de kortingbon naar de winkelier, die ze doorstuurt naar Fast Movers, dat instaat voor controle van de bons en facturatie aan de adverteerders.

De telebonformule is een vorm van direct response television ( drtv), een vorm van reclame in steile opmars. In de Verenigde Staten zijn 50 % van de spots vergezeld van een telefoonnummer, in Groot-Brittannië 20 %. Op VTM geldt dat al voor een tiende van de spots, of driemaal meer dan in 1993.

In mei ’96 werd proefgedraaid : na twee weken hadden al 12.000 kijkende consumenten getelefoneerd. “Als we op kruissnelheid zijn, willen we 50.000 telefoons per maand. In december 1996 werd de actie overgedaan met een reclamespot tot 30 seconden. Bovendien gaan we met stilstaande beelden werken, zodat de consument de aangeboden producten beter kan zien.” Zeven adverteerders startten de reeks : Fixies, Flymo, Francia Lotus, Harpic, Johnson, Master Foods en Nestlé. Op Flymo na (grasmaaiers) zijn dit de traditionele adverteerders op televisie. “We zoeken meer adverteerders in de non-foodsector,” zegt Robin de Ripainsel. “Met producten met een hoge toegevoegde waarde, en dus duurder en met hogere kortingen. In onze volgende reeks zit onder meer een korting van 750 frank op een jaarabonnement voor een krant. We willen per reclamespot aan een korting komen van duizend frank.” Volgens Robin de Ripainsel versterkt de telebon het imago van een merk. De bon verhoogt niet alleen de verkoop, maar zorgt eveneens voor een groeiende vertrouwensband met de klant. De adverteerder vermijdt bovendien weggegooide bonnen : alleen geïnteresseerde consumenten geven een respons.

ROBIN DE RIPAINSEL (TASK FORCE) Elektronisch winkelen versterkt het merkimago.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content