Met 30 in een box
...

Met 30 in een boxVolgens Robert Torck, gedelegeerd bestuurder van Tabacofina-Vanderelst (de Belgische poot van het Rothmans-concern), is de lancering van het sigarettenmerk Winfield erg belangrijk. Er wordt immers een smak geld uitgegeven (dit jaar zowat 60 miljoen fr.) aan reclame voor het van oorsprong Australische merk, dat eind maart in de winkels kwam te liggen. Het meest opvallende aan Winfield is de verpakking : 30 sigaretten in een box voor 145 frank. Men claimt de eerste aanbieder van een dergelijke verpakking te zijn op de Belgische markt. Winfield is de marktleider in Australië ; het merk is daar zo sterk dat zelfs Marlboro er niet echt van de grond is gekomen. Najaar 1996 verscheen de sigaret op de Franse markt en pakte in zes maanden tijd een aandeel van 7 %. Het Australische concept bleek aan te slaan in Frankrijk. "Het Amerikaanse concept was daar wat verouderd," legt Torck uit. "Australië blijft toch een geheimzinnig land met open ruimte, avontuur en vrijheid." De aankoopprijs van Winfield per box van 30 ligt hoger, maar per stuk vallen de sigaretten 8 % goedkoper uit dan andere merken in een pakje van 25 (die op hun beurt weer 8 % goedkoper zijn dan een verpakking van 20 stuks).De vraag is of de consument zo rekent. "Dat weten we niet," moet Torck bekennen. "In Frankrijk is dat in ieder geval wel zo. Je mag de prijs, de verpakking en het imago niet los van elkaar zien, maar de prijs is natuurlijk wel een belangrijk element."Winfield is een sigaret van het type American blend. Robert Torck : "Het aanbod van Tabacofina bestaat voor 70 % uit Belgian blend ( Belga, Johnson, Richmond) ; de rest is American blend ( Stuyvesant, Belga Fire, Rothmans)." Op die laatste 30 % zal er wellicht wat kannibalisatie zijn vanwege Winfield, maar men verwacht vooral te pikken van de concurrentie. De markt groeit immers niet meer : wie vooruit wil, moet dus marktaandeel afsnoepen van de anderen. "Het is nog te vroeg om iets te zeggen over de ontwikkeling op de Belgische markt, maar de inlading bij de winkeliers ligt enorm hoog," aldus Torck. Er zijn speciale displays gemaakt voor het nieuwe merk. De campagne startte begin april in de kranten ; daar is nu reclame in tijdschriften, op bushokjes en posters (20 m²) bijgekomen.