Bij de Koninklijke Yachtclub Nieuwpoort (KYCN) op het schiereiland "Kromme Hoek" liggen momenteel meer dan 400 zeil- en motorboten gemeerd. Tijdelijke leden (lees: bezoekers) dobberen er met twee of drie op een lijn, want eigenlijk heeft de club maar een capaciteit van 375 vaartuigen. "Deze sport heeft weer de wind in de zeilen," zegt KYCN-voorzitter Marc Van der Stichele, de gepensioneerde ex-directeur van Prominvest ui...

Bij de Koninklijke Yachtclub Nieuwpoort (KYCN) op het schiereiland "Kromme Hoek" liggen momenteel meer dan 400 zeil- en motorboten gemeerd. Tijdelijke leden (lees: bezoekers) dobberen er met twee of drie op een lijn, want eigenlijk heeft de club maar een capaciteit van 375 vaartuigen. "Deze sport heeft weer de wind in de zeilen," zegt KYCN-voorzitter Marc Van der Stichele, de gepensioneerde ex-directeur van Prominvest uit de GBL-groep. Hijzelf ontdekte het zeilen tijdens z'n studies aan de Wharton School in de VS, en heeft - uiteraard - z'n eigen boot in de KYCN. In de vroege jaren negentig waren er ligplaatsten te over in de Belgische jachthavens, vandaag zijn er overal wachtlijsten. Nieuwpoort is met zowat 2000 ligplaatsen de grootste plezierhaven aan onze kust. Naast KYCN zijn er nog drie andere clubs aanwezig, waarvan die van de VVW-federatie (Vlaamse Vereniging voor Watersport) met een 1000-tal leden de grootste is. Maar KYCN is de oudste, opgericht in 1932. De club, juridisch een vzw, draait op een budget van 18 miljoen frank, voortkomend uit de lid- en liggelden, de concessie van het clubrestaurant en wat occasionele sponsoring bij wedstrijden. Leden betalen bij toetreding eenmalig 30.000 frank, nadien jaarlijks een lidgeld van 7500 frank en een lig-geld van 525 frank per vierkante meter bootoppervlak - wat voor een gemiddeld vaartuig nog eens 20 à 25.000 frank betekent. "De clubkas vertoont een positief evenwicht," vertelt Van der Stichele, "met een cashflow van jaarlijks 4 tot 5 miljoen frank. Die hebben we ook wel nodig om de investeringen te dragen. Want de slijtage is in zo'n wind- en waterrijke omgeving groot. En we moeten de evoluties in telecom en informatisering bijbenen." Van der Stichele hoopt op een snelle realisering van het project "Nieuwpoort 2002" om de jachthaven uit te breiden met zo'n 700 ligplaatsen, te verdelen over de clubs. "Het stadsbestuur beseft dat de visserij-activiteit weinig of niet meer zal groeien en trekt duidelijk de kaart van het toerisme en dan vooral de watersportrecreatie." Die is al aan het democratiseren, al zijn we nog niet zover als in Nederland, waar "iedereen op het water zit". Van der Stichele: "Nieuwpoort zou kunnen uitgroeien tot een euro-jachthaven. We spiegelen ons aan de voorbeelden van de Britse kustplaats Cowes, waar fameuze races als Fastnet en Whitbread van wal steken, en het Duitse Kiel."