In april 1994 verkoopt Peter Bulkens met pijn in het hart zijn motor om aan cash geld te geraken. Precies vijf jaar later draait zijn opnamestudio The Groove aan een tempo van 12 uur per dag, zeven dagen op zeven, een omzet van 10 miljoen frank bij elkaar. Dat is niet niks in een markt waar de concurrentie bijzonder groot is. "Vlaanderen is bezaaid met kleine en middelgrote studio's, die vaak aan echte braderieprijzen werken," vertelt Peter Bulkens. Een uurtje studio in The Groove kos...

In april 1994 verkoopt Peter Bulkens met pijn in het hart zijn motor om aan cash geld te geraken. Precies vijf jaar later draait zijn opnamestudio The Groove aan een tempo van 12 uur per dag, zeven dagen op zeven, een omzet van 10 miljoen frank bij elkaar. Dat is niet niks in een markt waar de concurrentie bijzonder groot is. "Vlaanderen is bezaaid met kleine en middelgrote studio's, die vaak aan echte braderieprijzen werken," vertelt Peter Bulkens. Een uurtje studio in The Groove kost 2400 frank. "Dat is eigenlijk te goedkoop, maar door de grote concurrentie is het verhuren van studioruimte zeer prijselastisch." Als voornaamste troeven schuift Peter Bulkens kwaliteit, snelheid en sfeer naar voren. Aan dat laatste schijnen heel wat artiesten nogal gevoelig te zijn. Naast de technische installatie is het de figuur van Peter Bulkens die garant staat voor kwaliteit. Van ZAMU, de vereniging voor zangers en muzikanten, ontving hij vijf keer op een rij de award voor de beste studiotechnieker. Het laatste jaar werd ook de studio zelf bekroond met deze award."We waren volgeboekt vanaf de eerste dag," getuigt Peter Bulkens. Zijn carrière als freelance-technieker is aan dat snelle succes natuurlijk niet vreemd. Gedurende dertien jaar liep hij van studio naar studio om er aan 125 frank per uur zijn kunnen als technicus te bewijzen. In 1994 deed zich een onverhoopte kans voor. The Reward in Schelle, al 27 jaar gekend als "de studio van The Jokers", zat aan de grond. Peter Bulkens nam de studio over en begon aan grondige verbouwingen. Vandaag biedt The Groove 170 m² functionele ruimte, voorzien van de meest moderne opnametechnologie. Alles bij elkaar werd ongeveer 12 miljoen frank geïnvesteerd. Soms werd tweedehandsmateriaal aangekocht. "Zoals de studio er nu uitziet, mag je een nieuwwaarde rekenen van 25 miljoen frank," verzekert Peter Bulkens. The Groove is drie maanden van tevoren volgeboekt. Schitterend, maar het houdt ook een gevaar in. "We zijn natuurlijk bang dat de klanten die bij ons niet terechtkunnen elders een goeie wei ontdekken," geeft Peter Bulkens toe. Om zich tegen dat risico te wapenen, plant The Groove in de nabije toekomst de opening van een tweede studio. Peter Bulkens is ervan overtuigd dat de markt voldoende groot is.Zowat alle Vlaamse artiesten zijn al in The Groove geweest en ze komen terug. "We beperken ons trouwens niet tot de Vlaamse muzikanten," zegt Peter Bulkens. "Nederlands trots Vader Abraham is een vaste klant." Een goed resultaat van Vanessa Chinitor in Israël zou de studio zeker geen kwaad doen. Misschien zit er na het Songfestival wel een nieuwe motor in.