Wilt u even in het blikje blazen?

België stuurde niet alleen voetballers naar de wereldbeker. X-Treme, een jonge KMO uit Zaventem, presenteert in Japan en Korea opblaasbare voetbalfiguren en bierblikken.

Alles is opblaasbaar. Dat is zowat het motto waarmee X-Treme de mogelijkheden van zijn product aan de man brengt. Het bedrijfje uit Sint-Stevens-Woluwe specialiseert zich sinds begin de jaren negentig in de productie van allerhande opblaasbaar materiaal – inflatables in vakjargon. U kent ze wel: de huizenhoge Jupiler-blikken die opveren als er wordt gescoord, de Chiquita-bananen, de startplaats van tijdritten in de Tour de France…

Dan Vandevoorde, jurist en ex-paracommando, is samen met Dieter Verlaenen oprichter en bezieler van X-Treme. Bestellingen komen binnen via reclamebureaus die voor hun klanten op zoek zijn naar opvallende displays. De creatieve ideeën komen van de bureaus, de praktische uitvoering is voor X-Treme. “Wij kijken of het technisch haalbaar is. Of de naden van het product bestand zijn tegen de strakke wind in België, of tegen vriestemperaturen van -30 °C in Scandinavië of Rusland.”

Voor elke bestelling begint X-Treme weer van nul. Er zijn te veel variabelen om een standaardproduct te kunnen maken. “Wij werken altijd tailor made. Daarom kun je ook geen precieze prijs op de producten kleven. Je hebt inflatables voor 1000 euro, maar je hebt er ook van 10.000 euro.” Klanten zijn vooral grote bedrijven en bekende merken die zich al eens een frivoliteit kunnen veroorloven. “KMO’s beginnen ons te ontdekken. En dat zal nog verbeteren, want de prijzen worden langzaam toegankelijker.”

In september 2001 nam X-Treme sectorgenoot Giant Promotions uit Breda over. Vandevoorde en Verlaenen brachten het kapitaal in. “X-Treme Nederland zorgt voor de verkoop van onze producten in Nederland, maar ook in Duitsland, Scandinavië en Tsjechië. Ze houden ook de productie in de gaten van de zogenaamde miniatures, zeg maar de huis-, tuin- en keuken-inflatables, die vaak als gadget worden uitgedeeld. Die worden in China geproduceerd.”

Het bedrijf zag zijn omzet in 2001 met bijna 50% stijgen tot 1,61 miljoen euro. Dankzij de Nederlandse acquisitie mag daar nog eens 250.000 euro worden bijgeteld voor de laatste drie maanden van 2001. In 2000 werd er een bedrijfsresultaat geboekt van 118.592 euro, met een eigen vermogen van 131.110 euro. En die cijfers zijn niet opgeblazen.

Wouter De Broeck [{ssquf}]

Klanten zijn vooral grote bedrijven en bekende merken die zich al eens een frivoliteit kunnen veroorloven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content