WILLEN WE RUILEN?

Met Res Barter System blaast Walther Smets ruilhandel nieuw leven in.

Maandelijks vijftig tot honderd nieuwe leden, goed voor 1500 handelaars einde augustus. Ruilhandel is duidelijk in, stelt Walther Smets, zaakvoerder van de nv R.E. Management vergenoegd vast. In april 1996 gooide hij de originele idee Res Barter System op de Belgische markt: handelaars die onderling, en met als link de databank van R.E. Management, goederen en diensten ruilen.

“De voordelen zijn duidelijk,” poneert Walther Smets. “Bedrijven kunnen investeren, zonder dat ze aan liquide middelen moeten raken. Het maakt de aankoop goedkoper, want ondernemingen moeten bijvoorbeeld niet met kaskredieten werken. Bovendien doet het de omzet stijgen.”

Via de ruilhandel is alle waar te krijgen. “Van brood tot nieuwe auto’s,” duidt Walther Smets. Maar R.E. Management richt zich voornamelijk op de kleinere kmo’s: kledingzaken, kappers, garages, horeca… Multinationals kunnen elders terecht, en hebben hun eigen ruilhandelssystemen. De 1500 aangesloten leden op het netwerk moeten er weliswaar iets voor doen. Er is een eenmalig lidgeld van 15.000 frank en daar bovenop neemt R.E. Management een commissie van 4,75% op elke aankoop. “Daarvoor hebben we dertig zelfstandige brokers in dienst, die elk gepersonaliseerd met de klanten werken.” Ze houden de rekeningstand bij, wijzen op de nieuwe aanbiedingen in de databank. De brokers zorgen op die manier voor zowat duizend transacties per maand, goed voor een omzet in de ruilhandel van 20 miljoen frank per maand. Ook R.E. Management ziet zijn omzet groeien: van 3,5 miljoen frank in het eerste boekjaar 1996, via 12 miljoen frank vorig jaar, naar waarschijnlijk 24 miljoen frank in 1998. “De snelle groei noodzaakte tot een kapitaalverhoging van 2 naar 5 miljoen frank,” laat Walther Smets weten. “En we zijn nog steeds op zoek naar geïnteresseerde partners.”

Eind november verhuist het bedrijf naar een nieuw kantoor in Brussel. De huidige ruimte in Leuven is te krap geworden. Daarnaast beschikt R.E. Management over een netwerk van twaalf regionale kantoren in heel België. Ook de Internet-site is – rijkelijk laat – vanaf deze maand operationeel. “We geloven sterk in de kracht van Internet,” weet Walther Smets. “Maar we gaven tot voor kort prioriteit aan de klassieke middelen, omdat een groot deel van onze leden niet over een Internet-aansluiting beschikt.” En dus werd de markt voorlopig nog grotendeels bewerkt via maandelijkse thematische bladen, infoflashes per fax, en business diners.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content