Pieter-Jan Vandepitte (40) bekleedt als operationeel directeur en lid van de raad van bestuur een sleutelpositie bij Delivery Hero. Hij stuurt de internationale expansie van de maaltijdbezorger aan. Voordat hij bij Delivery Hero terechtkwam, was hij consultant bij Arthur Andersen, McKinsey en Deloitte. Hij gooide bewust het stuur om, op zoek naar meer amusement en avontuur. "Ik had het gevoel dat ik als consultant in een gouden kooi zat", vertelt Vandepitte in zijn hippe kantoor in Berlijn. "Niet dat ik tien jaar geleden zoveel verdiende, hoor. Ik bewandelde het klassieke pad van de universiteit naar een baan voor een grote accountant."
...

Pieter-Jan Vandepitte (40) bekleedt als operationeel directeur en lid van de raad van bestuur een sleutelpositie bij Delivery Hero. Hij stuurt de internationale expansie van de maaltijdbezorger aan. Voordat hij bij Delivery Hero terechtkwam, was hij consultant bij Arthur Andersen, McKinsey en Deloitte. Hij gooide bewust het stuur om, op zoek naar meer amusement en avontuur. "Ik had het gevoel dat ik als consultant in een gouden kooi zat", vertelt Vandepitte in zijn hippe kantoor in Berlijn. "Niet dat ik tien jaar geleden zoveel verdiende, hoor. Ik bewandelde het klassieke pad van de universiteit naar een baan voor een grote accountant." "Na een MBA-opleiding in 2007 op Insead kwam ik terecht bij McKinsey in Londen, kort voor de financiële crisis uitbrak. Toen de banken in de problemen kwamen, moesten wij als adviseurs helpen de uitslaande branden te blussen. Het begon voor mij met Northern Rock. Door mijn ervaring met de eerste instortende bank werd ik daarna telkens naar andere banken gestuurd. Op een goed moment was ik dat ongelofelijk beu. Het gaf me geen voldoening meer. Toen ik in Parijs bij studenten langsging om nieuwe mensen te werven voor McKinsey, geloofde ik niet langer in mijn eigen verhaal." Vandepitte wilde graag zelf aan de knoppen zitten. Dat is gelukt. Bijna ongemerkt klom de Belg op tot in de subtop van het internationale bedrijfsleven. Zijn tweede carrière begon in 2010, toen hij de kleurrijke Duitse broers Oliver en Marc Samwer ontmoette. Zij haalden Vandepitte binnen bij Citydeal, een kloon van de Amerikaanse kortingsbonnenwebsite Groupon. "Ik voelde meteen goesting", zegt Vandepitte. "Ik, die het gewend was van duur hotel naar duur hotel te reizen, ging met mijn rugzak op pad om in de Benelux en Frankrijk mensen en partners te werven." De Samwers werden rijkelijk gefinancierd door investeerders, vertelt Vandepitte, wat zich vertaalde in een razendsnelle uitbreiding. "Toen ik bij Citydeal kwam, waren we met tien mensen. Acht maanden later waren dat er 400. Het was heel hands-on en dat gaf me veel energie." En de strategie? "Alles draaide om expansie en terrein veroveren met grote marketingbudgetten. De rationalisatie zou later wel komen", lacht Vandepitte. "Daar moesten de Fransen met hun stugge cultuur erg aan wennen." Vandepitte was nauwelijks weg uit de veilige wereld van de consultancy, toen de start-up werd overgenomen. In het voorjaar van 2010 kocht Groupon Citydeal. De Samwers cashten honderden miljoenen euro's. Ze oogstten later ook een enorm succes met Zalando, ook al een kopie. De broers zijn van het eerste uur ook aandeelhouders van Delivery Hero. Zo kwam Vandepitte in beeld voor een functie bij de maaltijdbezorger. Delivery Hero is in 2011 opgericht in Zweden en groeide razendsnel. In 2017 draaide het naar schatting 540 miljoen euro omzet. De krachtigste groei haalt het in het Midden-Oosten en Azië. Het hoofdkantoor is gevestigd in Berlijn, de stad die zich de jongste jaren ontwikkelde tot kosmopolitische start-uphub. De jonge onderneming heeft er duizend mensen in dienst en kan zich met recht een internationaal bedrijf noemen. Dat komt niet alleen tot uitdrukking in het personeelsbestand, maar ook in de internationale samenstelling van het bestuur. In de portrettengalerij van het directiecomité op de website van de maaltijdbezorger staat Vandepitte glimlachend tussen de Zweedse oprichter en CEO Niklas Östberg en de Franse financieel directeur Emmanuel Thomassin. De Belg zegt dat hij een "intens maar fullfilling jaar" achter de rug heeft. In juni ging het bedrijf naar de beurs in Frankfurt. Daar is Delivery Hero zacht geland. Twijfelaars over de houdbaarheid van de business van de maaltijdbezorging zijn vooralsnog gelogenstraft. De introductiekoers werd vastgeprikt aan de bovenkant van de bandbreedte. Aan het einde van de dag had Delivery Hero 1 miljard euro opgehaald. De marktkapitalisatie na de eerste handelsdag bedroeg 4,4 miljard euro. Intussen is Delivery Hero op de beurs grofweg 6,6 miljard euro waard. Die waardestijging van 40 procent in een halfjaar was niet alleen lucratief voor de beleggers van het eerste uur, maar ongetwijfeld ook voor de directieleden en de managers, die met hun aandelenopties op papier multimiljonair zijn of dat binnenkort worden. De zakenbank Berenberg, een van de banken die de beursgang begeleidde, stelde in december in een analistenrapport over het bedrijf dat nog meer koerswinst in het verschiet ligt. De verwachting dat het bedrijf in 2018 break-even draait, is volgens de bank al deels in de beurskoers verwerkt. Maar het rapport stelt dat de beurskoers zal blijven stijgen als een consolidatiegolf door de sector rolt. Volgens analisten is de wereldwijde markt van de maaltijdbezorging 99 miljard euro waard. Dat is 1 procent van de voedselmarkt. In 2016 handelde Delivery Hero naar eigen zeggen 171 miljoen maaltijdbestellingen af, samen met onder meer Foodora, dat een onderdeel van de groep is. Het aantal bezorgingen zal in 2017 aanzienlijk hoger gelegen hebben, want de markt en de bekendheid van het bedrijf groeien. Er is hevige concurrentie, onder meer van het Nederlandse Takeaway.com, het Britse Just Eat, het Duitse Hello Fresh en het Amerikaanse Blue Apron. De oprichter van Takeaway.com, Jitske Groen, zei onlangs in De Tijd dat uit het beursprospectus van Delivery Hero blijkt dat het 14 euro verlies boekt per order. Vandepitte riposteert: "We kunnen dezelfde winstmarges boeken als Just Eat in Groot-Brittannië en Takeaway.com in Nederland. Winstgevendheid hangt nauw samen met hoelang je actief bent in een markt. Op sommige markten zijn we winstgevender dan Takeaway.com. Op andere zijn we verlieslatend, omdat we nieuw zijn." Dat is volgens Vandepitte een deel van het spel. "We hebben laten zien dat we kunnen groeien naar winstgevendheid." Het bedrijf wil in het vierde kwartaal van 2018 break-even draaien in bedrijfsresultaat (ebitda). Volgens Berenberg groeit Delivery Hero met 50 procent, sneller dan zijn directe concurrenten Just Eat (30%) en Takeaway.com (40%). Behalve de snelle groei schuift de zakenbank de voorspelbare omzetten en de potentieel hoge marges als pluspunten naar voren. Andere analisten wijzen erop dat Takeaway.com toch marktaandeel wint in het belangrijke Duitsland, ten koste van Delivery Hero. Vandepitte reageert ontwijkend op de vraag of dat klopt. "In Duitsland zijn we groter op alle sleutelcriteria, zoals het aantal orders en de omzet met onze merken Lieferheld, Pizza.de en Foodora. We investeren ook meer in Duitsland." Delivery Hero sluit ook samenwerkingen met grote bedrijven om hun producten op de menu's van restaurants te krijgen, vertelt Vandepitte. "In Turkije werken we bijvoorbeeld samen met Coca-Cola. Het probeert een onlinecampagne te testen. We proberen daar ook mensen te suggereren een bepaald dessert te nemen na het bestellen van een warme maaltijd. We doen ook een proefproject met Unilever. We proberen samen hun ijs van Ben & Jerry's verkocht te krijgen. Dat wordt dan toegevoegd aan de menu's van de restaurants." Te opdringerig wil Delivery Hero niet zijn. "De klant is nummer één. We doen niets om de klantenervaring te compromitteren", benadrukt Vandepitte. "We moeten relevant blijven. We willen dat een klant vijftien keer terugkomt in de maand. We willen dat iemand die honger heeft meteen onze app opent.