"Eigenlijk willen we de gebruikers meer keuze geven", zegt Jeroen Seghers, de oprichter van Sourcepoint. "Adblocking is een gevolg van slechte ervaringen met advertenties. De gebruikers merken dat de websites trager laden omdat de advertenties mee moeten laden, bijvoorbeeld. Of ze horen dat reclamebedrijven heel wat over hen te weten komen en willen hun privacy beschermen." Sourcepoint wil het gesprek met de gebruiker aangaan en hem uitleggen dat het gratis gebruik van de site moet worden gecompenseerd. "We geven de uitgevers, de websites dus, de keuze tussen een boodschap of de advertenties tonen", legt Seghers uit.
...

"Eigenlijk willen we de gebruikers meer keuze geven", zegt Jeroen Seghers, de oprichter van Sourcepoint. "Adblocking is een gevolg van slechte ervaringen met advertenties. De gebruikers merken dat de websites trager laden omdat de advertenties mee moeten laden, bijvoorbeeld. Of ze horen dat reclamebedrijven heel wat over hen te weten komen en willen hun privacy beschermen." Sourcepoint wil het gesprek met de gebruiker aangaan en hem uitleggen dat het gratis gebruik van de site moet worden gecompenseerd. "We geven de uitgevers, de websites dus, de keuze tussen een boodschap of de advertenties tonen", legt Seghers uit. Sourcepoint installeert een script op de websites dat detecteert of iemand een adblocker heeft. Uitgevers die de software gebruiken, betalen daarvoor een maandelijks bedrag aan Sourcepoint. "Die detectie van adblockers doen de uitgevers soms al zelf, maar een bericht of toch een advertentie tonen is technologisch erg ingewikkeld. Daarvoor kunnen de uitgevers op ons rekenen. Daarnaast doen we nog veel andere dingen, waaronder mee nadenken over de reclamestrategie en de verschillende markten bekijken. Dat onderscheidt ons van onze concurrenten. Er zijn wel wat andere bedrijven actief op deze markt, maar de meeste houden zich maar met één aspect bezig: enkel videoadvertenties, banners of detectie van adblockers. Wij hebben niet één oplossing, maar bieden alles aan." Leidt dit niet tot een kat- en muisspel waarin de adblockbedrijven middelen vinden om de software van Sourcepoint te herkennen? "Dat is het nu al een beetje", geeft Seghers toe. "Maar onze technologie wordt almaar beter en minder detecteerbaar. Om ons te herkennen moeten adblockers alles op de website checken, waardoor alles weer vertraagt en dat willen ze natuurlijk niet. Ik heb het gevoel dat wij altijd de bovenhand hebben." Reclamebedrijven zijn tevreden met de software, maar willen ook hun verantwoordelijkheid niet ontlopen. "Wij moeten vooral uitzoeken hoe we reclame aanvaardbaar maken voor gebruikers. Dan is de software van Sourcepoint niet meer nodig", zegt Koen Van Rhijn van Pebble Media uit Mechelen. Pebble Media doet de reclameregie voor onder meer VRT, RTBF, Telenet en Sanoma. "Als mensen een adblocker hebben geïnstalleerd, weet je dat ze niet meer geïnteresseerd zijn. Het is aan de sector om reclame relevanter en minder storend te maken. Aan de andere kant moeten uitgevers ook duidelijk uitleggen waarom reclame belangrijk is en daarvoor kan Sourcepoint dan weer dienen." Meer relevante advertenties zijn misschien een stap in de goede richting, maar dat lost het privacyprobleem niet op. "De wet is daarover al erg streng en zal in 2018 zelfs nog strenger worden. De surfer zal gegevens over hem kunnen verwijderen", legt Van Rhijn uit. "Wij weten trouwens nooit wie er aan de andere kant van het scherm zit. Wij kunnen enkel profielen samenstellen. Zo kunnen we surfers die bijvoorbeeld duidelijk meer interesse hebben in auto's meer autoadvertenties laten zien. Daar blijft het bij. Meer komen wij niet te weten." En als mensen bereid zijn te betalen om geen advertenties meer te zien? "Dat zal binnenkort bij ons mogelijk zijn", verzekert Jeroen Seghers. "We plannen binnenkort een dienst waarin de gebruiker, naar analogie met Spotify, een bedrag per maand betaalt om advertentievrij te surfen. Dat geld wordt verdeeld over alle uitgevers." Bij Pebble Media rijzen er vragen over die dienst. "Op zich is het zeker geen slecht idee", zegt Van Rhijn. "Surfers moeten de keuze hebben reclamevrij te surfen als ze dat op een andere manier compenseren. De vraag is alleen waarom uitgevers daarin zouden meegaan. Ze kunnen dat perfect zelf op poten zetten, en daar zijn momenteel zelfs plannen voor. Het is nogal gek dat aan een derde partij over te laten, en die daarvoor een commissie te betalen." Zijn de activiteiten van Sourcepoint legaal? In april maakte de Poolse privacy-voorvechter Alexander Hanff bekend dat de Europese Commissie zich had uitgesproken tegen het opsporen van adblockers. Volgens artikel 5.3 van de ePrivacy Directive is "het gebruik van elektronische communicatienetwerken om informatie bij de apparatuur van gebruikers op te halen of op te slaan alleen toegestaan wanneer heldere en volledige voorlichting hierover en een vraag om toestemming hiervoor heeft plaatsgevonden". Zonder medeweten van de surfer een script opzetten om te detecteren of hij een adblocker gebruikt, is dus verboden. "Dat weten we", zegt Jeroen Seghers. "Maar die richtlijn wordt nog verfijnd. Voorlopig is het een grijze zone. Onze juridische teams zijn er volop mee bezig. Veel uitgevers lossen het op door een lijntje toe te voegen aan het cookiebericht of de gebruiksvoorwaarden waarin ze wijzen op onze software. Als de gebruiker dat dan goedkeurt, is het volledig legaal." Volgens de IT-advocaat Geert Somers, vennoot bij time.lex, is de regelgeving voor interpretatie vatbaar en hangt veel af van de werking van de technologie. "Volgens mij doet Sourcepoint niets illegaals. Naar eigen zeggen installeert het bedrijf een script op de website en niet op de pc van de gebruiker. Zo kan niemand aan persoonsgegevens van de surfer komen. In dat geval is er juridisch geen probleem. Het lijkt me het beste voor de websites die de software van Sourcepoint gebruiken hun gebruikers daarover in te lichten. Dan kunnen achteraf geen onverwachte problemen opduiken." Ruben Van Lent, fotografie Wim Kempenaers"Het is aan de sector om reclame relevanter en minder storend te maken" - Koen Van Rhijn, Pebble Media