‘Wij gebruiken de handen van onze klanten’

Meer dan 20.000 euro. Zoveel bespaart u door zelf uw verwarming, sanitair, elektriciteit en ventilatie te installeren. Die belofte legt Easykit geen windeieren.

De eisen voor nieuwbouw en renovatie worden almaar strenger, waardoor de bouwkosten jaar na jaar toenemen. In plaats van hun bouwdroom op te bergen, steken almaar meer mensen dan maar zelf de handen uit de mouwen. Dat blijkt uit de omzetcijfers van Easykit, dat mensen helpt hun elektriciteit, verwarming, sanitair en ventilatie zelf te installeren. “Van de crisis in 2008 hebben wij bijna geen last gehad. De jongste jaren zijn de beste”, zegt Koen Vanreusel, oprichter en eigenaar van Batiself, de nv achter Easykit. Het zelfbouwbedrijf realiseerde in 2010 met vijf vestigingen een omzet van 12 miljoen euro. 2015 werd afgesloten met net geen 17 miljoen. En dankzij de achtste vestiging, die in januari opent in Groot-Bijgaarden, zal de omzet in 2016 voor het eerst de kaap van 20 miljoen euro overschrijden.

De besparing die Easykit zijn klanten belooft, is dan ook navenant. “Wij focussen op de meest arbeidsintensieve werken, want daar kan je het meest op besparen. De kosten voor de plaatsing van elektriciteit en verwarming zijn goed voor de helft van de totaalkosten. Wie alle technieken zelf installeert, bespaart tot 50 procent of makkelijk 20.000 euro. En het mooie is dat het voor iedereen haalbaar is. We sturen zelden iemand door naar een installateur. Dan moet je echt twee linkerhanden hebben.” (lacht) De markt voor zelfbouw schommelt in België tussen 6 en 8 procent van alle nieuwbouw- en renovatieprojecten. “Wij zitten vooral in het renovatiesegment, omdat je bij nieuwbouw veel te maken hebt met sleutel-op-de-deurbedrijven die weinig flexibiliteit toelaten voor wie een en ander zelf wil doen. Bovendien is de besparing bij renovaties groter. Want je weet nooit helemaal wat je mag verwachten en die onzekerheid vangt een installateur in zijn offerte op.”

Onhandige Harry’s

Vanreusel begon zijn carrière in de zelfbouw in 1981 bij Selfmatic, in de jaren zestig opgericht in Ruisbroek door Jan Jacobs. “Hij heeft centrale verwarming toegankelijk gemaakt. In de jaren negentig wilden we onze formule dichter bij de klanten brengen. Toen zijn we met filialen gestart.” Daarvoor richtte Vanreusel Batiself nv op. “Ik legde mij toe op Vlaanderen, terwijl Selfmatic Wallonië bewerkte. Naast verwarming ontwikkelden we ook de andere woningtechnieken. Er was geen juridische band tussen onze vennootschappen, maar we werkten onder dezelfde naam en voerden gezamenlijke onderhandelingen met leveranciers. Door een verschil in visie gaat Batiself sinds vorig jaar zijn eigen weg, onder de naam Easykit.”

Deze maand opent Easykit een achtste filiaal in Groot-Bijgaarden. “In onze branche draait alles om service, support en nabijheid. Een klant wil maximaal dertig à veertig kilometer rijden. Daarom blijven we het netwerk in Vlaanderen verfijnen en kijken we voor expansie naar het zuiden van ons land.”

“Mensen zijn minder handig dan vroeger”, merkt Vanreusel op. “Handenarbeid werd meer en meer vervangen door werken achter een scherm. Wij stellen pakketten samen die een gemiddelde particulier toch eenvoudig kan installeren. Gelukkig is er al veel veranderd. Toen ik begon, moesten de klanten nog koperen buizen solderen en schroefdraad trekken op stalen buizen. Dat gaat nu een stuk gemakkelijker dankzij flexibele leidingen en voorbekabelde elektriciteitsbuizen. Bovendien bieden we begeleiding met brochures, online-informatie en instructiefilmpjes. Wie echt onzeker is, bijvoorbeeld om gasleidingen te leggen of een cv-ketel aan te sluiten, kan zich laten bijstaan door onze monteurs. De opstart en de eindcontrole door onze serviceploeg zijn altijd inbegrepen. Eigenlijk doen wij hetzelfde als een installateur. Het verschil is dat wij de handen van onze klanten gebruiken om de installatie op te bouwen. Al de rest doen wij.”

Technische profielen gezocht

Easykit bereikt meer dan 2000 klanten per jaar, goed voor 5000 technische installaties die uitgetekend en opgevolgd moeten worden. Een van de grootste uitdagingen is het vinden van technisch-commerciële medewerkers. “Dat was lange tijd een rem op onze groei”, zegt marketingmanager Roel Van den Eynde. “In alle filialen hebben we adviseurs nodig met een hoger technisch diploma om klanten te begeleiden. Maar het is heel moeilijk om technische profielen te vinden met commerciële feeling. Het duurt ook enkele maanden voor iemand ingewerkt is.”

Bij Easykit krijgen technisch geschoolde verkopers heel wat verantwoordelijkheid toegeschoven. Roel Van den Eynde: “We betrekken hen bij de ontwikkeling van de producten en de diensten. Ze stellen bouwpakketten samen, technische fiches voor klanten, maken filmpjes en instructieboekjes, organiseren opleidingsavonden en werken onlinetools uit. Ook zeer belangrijk zijn de interne opleidingen, omdat onze adviseurs op de hoogte moeten zijn van de meest uiteenlopende technieken.” En het aanbod wordt groter. In oktober lanceerde Easykit pakketten om zonnepanelen te plaatsen. “Die markt bestaat al lang, maar door de onredelijke subsidies waren de materiaalkosten onrealistisch hoog. Vandaag is de verhouding tussen materiaal- en werkkosten genormaliseerd, waardoor wij ook in zonne-energie een grote besparing kunnen garanderen”, zegt Vanreusel.

E-commerce

Een van de speerpunten in 2016 wordt e-commerce. “We moeten die intelligent in onze business integreren”, weet Koen Vanreusel. “Dat doen we heel omzichtig, omdat bij ons de nadruk ligt op service. Maar we kunnen er niet omheen.” Nu al werkt Easykit met digitale toonzalen. Van den Eynde: “Wie overdag geen tijd heeft, kan ‘s avonds in alle rust door onze digitale toonzaal wandelen. Dat werkt drempelverlagend. We hebben een budgetcalculator waarmee mensen op een toegankelijke manier hun project kunnen berekenen. Als ze zien dat hun verwarming bij ons 4000 euro kost, tegenover 8000 euro bij een installateur, is de stap naar onze fysieke winkel snel gezet.”

Wat vindt de professionele bouwwereld van bedrijven als Easykit? “Architecten staan meestal zeer positief tegenover ons, omdat we het budget onder controle houden en toch waken over de kwaliteit. Installateurs zien ons minder graag. Voor hen zijn wij stielbedervers. Aan de andere kant merken we dat ook almaar meer installateurs zelfbouwpakketten aanbieden om hun prijzen te drukken. Daar zit misschien zelfs onze grootste concurrentie.”

Bovendien kampt de installatiesector met nog een probleem: de opvolging. “Er studeren elk jaar minder technici af, waardoor de prijs van een vakman stijgt en de besparing bij ons nog groter wordt. De wachttijden lopen op, terwijl mensen met de dag ongeduldiger worden. Wij zien dus groeimogelijkheden. In België, door digitalisering en geografische expansie, maar ook over de grens, bijvoorbeeld in Nederland. Wij verkopen basisbehoeften. Er zullen altijd huizen zijn”, zegt Vanreusel.

Tom Mondelaers, fotografie Kris Van Exel

“Mensen zijn minder handig dan vroeger”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content