MIJN EN DIJN.
...

MIJN EN DIJN.Kijk rond bij het aanschuiven in de file naar kantoor en los een raadsel op. Hoeveel buren rijden in hun eigen wagen? Van jaar tot jaar minder, zegt Bernard Pollak van de Belgische Beroepsvereniging van Voertuigenverhuurders ( BBVV): "Over de laatste tien jaar is de langetermijnverhuur verdrievoudigd van 35.400 tot 107.803 auto's, wat overeenstemt met een brancheomzet van 27 miljard frank." (zie ook omslag blz. 28). De jongste, jaarlijkse stijgingen zijn 15.000 stuks wat in 2000 een langetermijnvloot zou betekenen van 150.000 voertuigen. Bernard Pollak: "De kmo's wijzigen hun mentaliteit en doen meer een beroep op LT-verhuurders voor hun aankooppolitiek en het wagenparkbeheer." De BBVV schat het aantal wagens voor professionele doeleinden in België op 650.000 stuks, bijna 70% van de bedrijven verkiest om de auto's zelf aan te kopen. Bernard Pollak: "Dit is een waarborg voor onze groei. Als men de marktpenetratie van de Belgische LT-verhuur vergelijkt met de cijfers van Nederland en het Verenigd Koninkrijk, dan bereikt de penetratie daar meer dan 50%."Lease Plan Belgium beheert 23.000 wagens in operationele leasing en bereikt daarmee het grootste marktaandeel, circa 20% volgens MarketingLine (zie tabel), een portfolio die in 1998 resulteert in 21 miljard frank. Leasing kent hoofdzakelijk twee vormen: operationele leasing en financiële leasing. Leasing betekent haast automatisch operationale leasing: dat is een huurcontract op bijvoorbeeld 48 maanden aan een vaste prijs, die diensten omvat als omniumverzekeringen, radiotaks, onderhoud. Aan het einde van de huurtijd heeft de huurder geen aankoopkeuze. Financiële leasing is in feite geen leasing, maar een financiering. Een belangrijke stimulans voor de stijging van de leasing in België is de loonstop die de werkgevers aanspoort om bedrijfswagens onder te brengen bij de loonpolitiek. Belangrijke trends zijn: het verzwakken van de aantrekkelijkheid van de zogenaamde cross-border-leasing, want de Europese Commissie heeft, een nog niet goedgekeurd, voorstel klaar voor de harmonisering van de regels voor de BTW-aftrekbaarheid in de EU-lidstaten (in België is de aftrek van autopercentages 50%, in Denemarken 0%, in Duitsland 100%); de multinationale ondernemingen willen een Europees en/of een wereldleasecontract; de constructeurs treden sterker op de autoleasingmarkt; de banken (onder meer KBC) rukken eveneens vooruit in de leasingmarkt, hun kantorennet is daarbij een breekijzer. Bovendien kunnen zij het kredietrisico van hun klant goed analyseren. Frans Crols