De Vereniging voor Promotie en Communicatie ( VEPEC) kiest op 8 oktober de beste televisiespot en bekroont die met een Gouden Welp. De selectie wordt gemaakt uit de ruim 50 Belgische reclamefilms die eerder dit jaar het mooie weer maakten op de internationale reclamecompetitie in Cannes. "Tot voor kort stelde België niet veel voor op dit prestigieuze festival," vertelt Jens Mortier (34)...

De Vereniging voor Promotie en Communicatie ( VEPEC) kiest op 8 oktober de beste televisiespot en bekroont die met een Gouden Welp. De selectie wordt gemaakt uit de ruim 50 Belgische reclamefilms die eerder dit jaar het mooie weer maakten op de internationale reclamecompetitie in Cannes. "Tot voor kort stelde België niet veel voor op dit prestigieuze festival," vertelt Jens Mortier (34), creatief directeur van het reclamebureau Duval-Guillaume. "Dit jaar slaagde ons bureau er echter in om liefst vier prijzen in de wacht te slepen: twee bij de televisiespots ( nvdr - Axion en Humo) en twee in de categorie van de gedrukte media ( nvdr - PBH Life Insurance en Opticien Roquet). Een krachttoer want Cannes geldt nog altijd als het Mekka van de reclame-industrie." Het centrale thema van de Gouden Welp-competitie is muziek. "De klankband is een enorm belangrijke factor voor het succes van een reclamespot. Hij kan een spot maken of kraken," aldus Mortier. "De muziek moet juist zitten, hij moet in de sfeer van de film blijven. Bovendien mag de link ook niet te doorzichtig zijn. Bijvoorbeeld, I just called to say I love you van Stevie Wonder voor een spot van een telecomoperator, zou al te gemakkelijk zijn." Vormen de auteursrechten geen moeilijk te nemen hindernis? "Wanneer men echt een bepaalde emotie precies wil overbrengen dan mag de reclamemaker zich niet laten afschrikken door het prijskaartje van de muziek," zegt Mortier. "Zo heeft men wellicht veel geld betaald voor de rechten op de Banana Boat Song van Harry Belafonte maar intussen associeert iedereen onmiddellijk het liedje met de knapperige Leo. Als een spot echt aanslaat dan wordt het prijskaartje meestal snel vergeten. Bovendien zijn de soms waanzinnige bedragen die in de media circuleren fel overdreven. Het valt best wel mee, hoor." In de meeste gevallen geeft de muziek toegevoegde waarde aan de spot, het omgekeerde kan ook. Zo heeft jeansfabrikant Levi's, de trendsetter in het genre, een aantal oude krakers gereanimeerd. Finaal werd er zelfs een compilatie-CD uitgebracht. Misschien een ideetje voor de Vlaamse muziekindustrie. Kapitein Iglo dansend op de tonen van " De Marie-Louise", het moet kunnen. D.V.T. [{ssquf}]