Vrijdag 3 december 1999 maakt de Stichting Marketing de Marketeer van het Jaar bekend. We schetsen een beknopt portret van de drie Nederlandstalige kandidaten.
...

Vrijdag 3 december 1999 maakt de Stichting Marketing de Marketeer van het Jaar bekend. We schetsen een beknopt portret van de drie Nederlandstalige kandidaten. Francis Debeuckelaere(35 j.) werd in april 1999 algemeen directeur van Bacardi-Martini in ons land. Zijn verantwoordelijkheid in die functie komt vooral neer op marketing en sales. Na zijn studie Romaanse filologie aan de KU Leuven en een korte carrière als leraar, schakelde hij na een MBA over naar marketing. "Ik heb gekozen voor een studie die ik graag deed. Na die studie zei ik al dat ik niet heel mijn leven in die richting zou blijven. Maar ik wilde marketing niet doen zonder saleservaring." Die deed hij op bij Nestlé tussen 1989 en 1991. Toen stapte hij naar Alken-Maes als group brandmanager speciale bieren. Twee jaar later werd hij er group brand marketingmanager met verantwoordelijkheid voor alle speciale bieren, Kronenbourg, Tourtel en de horeca. Eind 1994 stapte hij over naar Bacardi-Martini als marketingmanager. Hij moest het merk Martini herpositioneren en nieuwe programma's uitwerken voor merken als William Lawson-whisky en Offley Port. In 1996 kreeg Debeuckelaere als commercieel directeur ook de salesverantwoordelijkheid erbij. Dirk Jacxens(42 j.) studeerde af als ingenieur-architect. Na vijf jaar als zelfstandig architect gewerkt te hebben, vond hij op reis in de VS in 1985 een vacature bij Scott Paper, die een kandidaat zocht voor business-to-business-activiteiten in België. "Ik kende het woord marketing niet eens. Er ging een wereld voor me open." Na twee jaar maakte hij de overstap naar de reclamewereld en was achtereenvolgens account executive, account director en marketingmanager bij reclamebureau Vandekerckhove in Gent. In 1991 kwam hij bij Corona-Lotus, die een enorme groeifase meemaakte. "Toen ik er kwam, was er een marketingafdeling met drie mensen. Nu is er een centrale marketingafdeling met in elke lokale markt een marketingorganisatie. Mijn verantwoordelijkheid is corporate marketing." Daarnaast is hij ook directeur Corona-Lotus International. Hij vindt er de " rêve, risque en rire. De rêve is de creativiteit, de risque het entrepreneurship en de rire het menselijke." Dirk Vandekerckhove(38 j.) is sinds september 1999 uitgever news- en businessbladen bij Roularta, maar heeft zijn kandidatuur te danken aan het marketingwerk dat hij deed bij De Financieel-Economische Tijd. Hij studeerde geschiedenis en vulde die studie later aan met postuniversitaire cycli in bedrijfskunde en marketing. In 1986 startte hij op de advertentiedienst van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij. Toen hij het bedrijf in 1991 verliet, was hij er marketingmanager themareclame. Bij de Tijd was hij eerst marketing- en salesmanager. In 1993 werd hij commercieel directeur. Hij trok mee aan de kar om de krant naar de tweede plaats te brengen in de rangschikking qua performance op de eigen markt in het rijtje zakenkranten binnen de Europese Unie. AVP