Willen de Zwitsers nog langer voortdoen met hun zieke dochter? Met de komst van de nieuwe sterke man Moritz Suter, chief executive officer (CEO) van SAirLines (zie Trends, 1 februari 2001), is het enthousiasme van de SAirGroup fel bekoeld. In ijltempo bouwt Zürich de participaties af die het de voorbije vier jaar kocht. De in 1996 ontvouwde Hunter-strategie ...

Willen de Zwitsers nog langer voortdoen met hun zieke dochter? Met de komst van de nieuwe sterke man Moritz Suter, chief executive officer (CEO) van SAirLines (zie Trends, 1 februari 2001), is het enthousiasme van de SAirGroup fel bekoeld. In ijltempo bouwt Zürich de participaties af die het de voorbije vier jaar kocht. De in 1996 ontvouwde Hunter-strategie heeft Suter volledig afgeschreven. Door actief te jagen naar deelnames in andere Europese carriers, wou de SAirGroup de nadelen van de eigen te kleine thuismarkt wegwerken. Maar die diverse participaties kostten de groep alleen maar handenvol geld: sinds 1996 132 miljard Zwitserse frank. De SAirGroup besliste de voorbije week de participaties in het Poolse LOT en het Zuid-Afrikaanse SAA te behouden, maar de plannen voor deelname in het kapitaal van TAP Air Portugal en Turkish Airlines werden opgeborgen. Ook de Franse dochters - AOM, Air Littoral en Air Liberté - zullen bijna zeker worden verkocht. Daarnaast staat de hoteldivisie van de SAirGroup, de 23 hotels van Swissôtel, in de etalage. En Sabena dan? De voorbije week herhaalde voorzitter van de raad van bestuur en CEO ad interim Eric Honegger nog maar eens dat de Zwitsers de Belgische carrier misschien wilden behouden. Op voorwaarde dat vakbonden en piloten het herstelplan Blue Sky onvoorwaardelijk goedkeuren. Volgens dat scenario blijft een sterk vermagerde SAirLines over: met de Zwitserse carriers Crossair en Swissair, en dus Sabena. Of wordt de SAirGroup maar meteen opgeslokt door een wereldwijde major carrier? Met een beurskapitalisatie van nog nauwelijks 76 miljard frank, een halvering de voorbije tweeënhalf jaar, is het Zwitserse luchtvaartconglomeraat een gemakkelijke overnameprooi geworden. Daarbij wordt in de eerste plaats de naam van American Airlines naar voren geschoven. Sabena en Swissair hebben al gemeenschappelijke vluchten met de Amerikaan. Niet toevallig circuleert de naam van Donald J. Carty, de CEO van American Airlines, in het geruchtencircuit als kandidaat-CEO voor de SAirGroup. Of wordt het toch nog de Star Alliance, met Lufthansa als belangrijkste Europese partner? Moritz Suter en Jürgen Weber, de CEO van Lufthansa, kennen elkaar goed. Diens zoon werkte immers jarenlang bij Crossair.