Wie kaart er mee ?

Om de doelgroep van het succesvolle kaartspel “Magic : The Gathering” te verbreden, lanceren de makers beginnerssets voor twee personen. Doel is ook vrouwen en oudere spelers te bereiken.

Er was eens ene Richard Garfield, een Amerikaanse spellenontwerper. Op een dag in 1993 ging hij op “zakenbezoek” bij de Wizards of the Coast in Seatlle, een clubje van vijf, die vanuit de garage van één van hen, Peter Atkinson, spelen verkochten en produceerden in hun vrije tijd. Garfields aanbod : de Robo-rally, een soort van stratego.

Het product was echter te duur om te produceren en de groep vroeg Garfield een ander spel. Bij zijn volgende bezoek had hij een kaartspel bij, en zoals later zou blijken nog niet het minste. Het was Magic : The Gathering, dat zich afspeelt in een surrealistische Tolkien-achtige wereld, waar spelers aan de hand van waardepunten op de kaarten moeten proberen om de anderen te verslaan. De eerste oplage van 10 miljoen stuks, die nota bene bij Carta Mundi in Turnhout werd gedrukt, moest volstaan voor zes maanden, maar het werd een onverwacht succes en op zes weken tijd waren alle kaarten uitverkocht. De oplagecijfers bleven stijgen en lopen vandaag op tot 300 miljoen.

Wat verklaart het succes ? Ten eerste is er het surrealistische element, dat aan populariteit wint. Maar ook de aard van het spel is niet onbelangrijk : een “potje” duurt slechts vijftien à twintig minuten en het kan overal worden gespeeld. Dan is er nog het ruilaspect : wie aanvulkaarten koopt, loopt het risico op dubbels en moet bij vrienden aankloppen om in te wisselen.

VERRUIMEN.

“De mond-tot-mondreclame werkte in die zin altijd heel goed,” zegt Bruno Van Speybroeck, Europees marketing-verantwoordelijke. “Ook het Internet zorgde voor een gedegen verspreiding.” Aan echte marketing deed men het eerste jaar niet. Wel was er Gen Con (Milwaukee), de vakbeurs voor rollenspelen, waar men het spel introduceerde en waar ook Carta Mundi er voor het eerst kennis mee had gemaakt.

Van Speybroeck : “Carta Mundi werkte aanvankelijk zeven dagen per week. Toen de drukkerij de productiecapaciteit opdreef, werd het hoogtijd om echt aan marketing te denken. We werkten een plan uit met advertenties, bioscoop- en radiospots en affichage.”

In de eerste plaats moest de doelgroep worden verbreed. Niettegenstaande het spel zich richt tot jong en oud, wordt het in ons land immers vooral gespeeld door hooggeschoolde mannen tussen 18 en 23 jaar oud, “door jongeren die tijd hebben en beschikken over een “open mind”,” zoals Bart Cuypers van Wizards of the Coast het stelt. “Jongens die al alles geprobeerd hebben, ook computerspelletjes.” Met Magic : The Gathering moeten ze opnieuw hun verstand gebruiken en ook het sociale aspect vinden ze wel leuk. “Het is de overwinning op de computer,” besluit hij.

Dat het bereik tot deze groep is beperkt, heeft wellicht ook te maken met de taal : in Vlaanderen en in Nederland is alleen de Engelse versie te verkrijgen. Maar een Nederlandse “Gathering” komt er voorlopig niet.

MEDIA.

Hoe denkt Wizards of the Coast een breder publiek te bereiken ? Enerzijds wil het bedrijf een ruimere bekendheid verwerven via de media. Geïnteresseerden en liefhebbers vinden momenteel één kaart uit het spel in de Mix, een bijlage van de krant De Morgen. Daarnaast blijft het bedrijf ook actief op beurzen, waar het de aandacht trekt van geïnteresseerden aan de hand van demo-teams. “Je leert het maar door het te doen,” zegt Bart Cuypers. Toch is het van belang in een eerste fase alleen maar basiskennis door te geven. Door de wol geverfde spelers zijn nogal geneigd nieuwelingen met te veel trucjes te overstelpen en schrikken ze op die manier af.

Potentiële spelers kunnen ook gewoon naar de speelgoedwinkel stappen, of naar een speciaalzaak in fantasy-spelen. Daar vinden ze de beginnersset, “Portal”, de eenvoudigste weg naar de wereld van dit spel, die te koop is voor 395 frank en waar twee spelers direct mee kunnen beginnen. Voor wie al een spel heeft, zijn er de Boosters de zakjes met aanvulkaarten voor de prijs van 100 à 130 frank.

Sommige winkeliers zullen je het spel uitleggen ; de ervaring in de VS leert dat dit de omzet verdubbelt. Wanneer hij ook actief deelneemt aan het toernooien- en evenementencircuit, neemt die blijkbaar nog meer toe.

AVP

MAGIC : THE GATHERING Een successpel met een voorlopig nog beperkte doelgroep.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content