WIE IS BAYAT?

VEELEISEND EN INTELLIGENT.

Abbas Bayat werd geboren op 14 juli 1947 in Teheran, als zoon van een Iraans staatsman. Zijn vader was parlementair, minister van Economie en Financiën, en zelfs even eerste minister, kort na de Tweede Wereldoorlog; zijn laatste officiële functie was het voorzitterschap van de Iraanse staatsoliemaatschappij, tot aan de val van het regime van de sjah in 1979. Voor z’n lager en middelbaar onderwijs werd de jonge Abbas Bayat naar een kostschool in Engeland gestuurd, een “spartaanse” public school. Tussen 1966 en 1974 haalde hij in de VS een bachelor’s degree in political science and economics (Washington & Jefferson University, Pittsburgh), een master’s in international affairs (Columbia University, New York) en een doctoraat in management (eveneens Columbia). Voor zijn doctoraatsverhandeling over ‘The relationship between leadership behavior and organizational productivity‘ deed hij zes maanden veldwerk in Iran, om er de impact te onderzoeken van de headmasters in de scholen op het latere succes van de leerlingen in hun hogere studies!

Na zijn doctoraat was hij met een van zijn broers en met Nederlandse partners in Iran actief in een groot melkverwerkingsbedrijf… tot de islamitische revolutie dat kwam ‘nationaliseren’. Bayat verliet dan in 1980 zijn vaderland. (Hij heeft tot op vandaag nog de Iraanse én de Amerikaanse nationaliteit; en er woont nog familie in Iran.) Bayat begon in de States te werken als consultant voor een Nederlands bureau, en kwam vaak in contact met bedrijven uit de lage landen. Twee jaar later zette hij onder ABA Holding in New Jersey zijn eigen business op, eerst als consultant, later als importeur van voedingswaren uit Europa, onder meer van Materne Confilux, Continental Foods en Looza. Eind 1987, toen het Britse Allied Lyons besliste dochter Looza te verkopen, stak Bayat de Atlantische Oceaan over, kocht de fruitsappenmaker uit Borgloon, tekende een nieuwe strategie uit, dynamiseerde het merk en lanceerde met Fruvita, vers geperst, gepasteuriseerd en gekoeld fruitsap, een innovatie op de Europese markt, die tot dan enkel het ‘fruitsap met lange bewaartijd’ kende. Van een omzet van 500 miljoen frank in 1987 groeide Looza tot 3 miljard frank in 1993. In dat jaar verkocht Bayat het bedrijf aan Dole, maar hij bleef wel op post als CEO. Een jaar later werd Dole gekocht door Seagram, en zo belandde het merk Fruvita bij zijn vroegere grote concurrent Tropicana. (Vandaag is Looza, sinds een paar maanden, eigendom van PepsiCo.)

Bayat bleef nog achttien maanden voor Seagram werken als verantwoordelijke voor de niet-alcoholische dranken worldwide (buiten de VS) maar voelde de kriebels om opnieuw zélf een drankengroep uit te bouwen. Iets waarmee hij in 1997 startte door Chaudfontaine Monopole over te nemen.

Twee van de vijf directeurs van de Chaudfontaine-groep zijn overigens mensen die Bayat gevolgd zijn sinds zijn Looza-dagen: director of operations Roland Vavedin en commercieel directeur Marc Vandenbosch. De andere leden zijn financieel directeur Philippe Lengelé, marketingdirecteur Philip De Prest en… Gholam Bayat, een in België residerende neef (maar met domicilie nog in Teheran), die verantwoordelijk is voor de informatietechnologie.

Door zijn entourage wordt Abbas Bayat omschreven als veeleisend – ook voor zichzelf – en bijzonder intelligent.

Raf Pauwels

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content