SOCIAAL.
...

SOCIAAL.Marks & Spencer realizeerde in het jongste boekjaar 1996-'97 452,4 miljard frank omzet en 6,4 miljard frank winst vóór belastingen. Het ontstaan van deze, ondertussen internationaal vertakte, Britse distributiegroep was nochtans heel wat kleinschaliger. In 1882 namelijk trekt de jonge Litouwse vluchteling Michael Marks naar Engeland en vestigt zich in de buurt van Leeds. Hij slijt aanvankelijk van deur tot deur huishoudartikelen, maar weet twee jaar later een krediet te bemachtigen van de groothandelaar Isaac Dewhirst. Daarmee koopt hij zich een kraam, dat hij op de markt van Leeds plaatst ; hij biedt een waaier van de meest uiteenlopende goederen aan, tegen 1 penny het stuk, niet uit prijsconcurrentiële overwegingen, wel om de heel simpele reden dat hij nauwelijks Engels spreekt of verstaat. De zaken floreren en de jonge Marks opent Penny Bazaars op diverse markten. In 1894 neemt hij Tom Spencer, een kassier bij Dewhirst, als vennoot. Beide partners investeren 300 £ voor een gelijk aandeel in de nieuwe onderneming Marks & Spencer. In 1903, wannneer Tom Spencer met pensioen gaat, telt Marks & Spencer 40 vestigingen. Wanneer Michael Marks in 1907 vroegtijdig overlijdt, zijn het er al 20 meer. In 1909 wordt de samenwerking Marks & Spencer omgezet in een besloten onderneming, in 1911 wordt de oudste van de vijf kinderen van Michael Marks en Hanna Cohen, Simon Marks directeur. Die leidt de firma tot 1964. In 1914 wordt de prijslimiet van 1 penny afgeschaft en zijn alle open-marktkramen naar overdekte markten verhuisd, na het overlijden van een werkneemster aan longontsteking. In '32 wordt de sociale dimensie van Marks & Spencer "geofficializeerd" door de oprichting van een eigen afdeling maatschappelijke dienstverlening, die het welzijn van het personeel nastreeft. Sinds vorig jaar is een Europese ondernemingsraad actief binnen Marks & Spencer met 22 vertegenwoordigers uit het VK, Frankrijk, Ierland, Nederland, Spanje en België.Naar de buitenwereld toe bewijst Marks & Spencer zijn sociale filosofie door zich te engageren in de lokale gemeenschappen waar de distributieketen actief is. Jaarlijks ondersteunt het voor pakweg een half miljard frank ongeveer 1200 projecten uit 3 sectoren : gezondheid (medische research, tehuizen voor alcohol- en drugsverslaafden,...) ; onderwijs, milieu en omgeving ; kunst en patrimonium. Zo bijvoorbeeld overhandigde Marks en Spencer eerder dit jaar ter gelegenheid van de opening van de nieuwe winkel in het Wijnegem Shopping Centrum een cheque ter waarde van 250.000 frank aan de mode-afdeling van de Koninklijke Academie van Schone Kunsten in Antwerpen. EIGEN MERK.Sinds 1926 is Marks & Spencer beursgenoteerd. Er zijn tot op vandaag nog familiale aandeelhouders doch niemand van hen heeft meer dan 4 % van de aandelen.In 1928 reeds wordt het eigen merk St Michael gedeponeerd, in '31 wordt de afdeling voedingswaren met fruit en groente geïntroduceerd, in '70 de afdeling meubilair en interieurartikelen waarvan de verkoop grotendeels via postorder verloopt. Vorige maand kondigde Marks & Spencer aan ook voor vrouwenkleding naar postorder te diversifiëren. Zegt voorzitter Sir Richard Greenbury : "Permanente klantgerichtheid is, historisch, een sleutel tot het succes van Marks & Spencer. Wij merken dat miljoenen werkende vrouwen wél graag modieus gekleed gaan, maar weinig tijd hebben om te shoppen. Welnu, wij hebben knowhow in postorder en in kleding. Wij kunnen de dames dus met onze nieuwe activiteit een extra service aanbieden voorlopig echter alleen in het Verenigd Koninkrijk." Extra marktaandeel inpikken op de Britse kledingmarkt, goed voor 25 miljard pond, zal er ook wel mee hebben te maken. Marks & Spencer heeft er nu reeds 17 %.