Curator Cis Bierinckx - sinds een paar jaar verbonden aan het Walker Art Center in Minneapolis - verzamelde twaalf videasten en/of videokunstenaars in opdracht van Brugge 2002. De installaties zijn nog tot en met 17 november op de zolder van het Memlingmuseum te bewonderen.
...

Curator Cis Bierinckx - sinds een paar jaar verbonden aan het Walker Art Center in Minneapolis - verzamelde twaalf videasten en/of videokunstenaars in opdracht van Brugge 2002. De installaties zijn nog tot en met 17 november op de zolder van het Memlingmuseum te bewonderen. Coco Fusco's 'Dolores from 10 to 10' staat verspreid opgesteld. De video-installatie is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van een arbeidster die ten onrechte werd beschuldigd van poging tot oprichting van een vakbond. Haar werkgevers hielden haar twaalf uur lang vast in een kantoortje en dwongen haar een verklaring te ondertekenen. Achteraf diende de vrouw een klacht in wegens inbreuk op haar burgerrechten en won de zaak. De video van Fusco simuleert wat er te zien zou zijn mochten er bewakingscamera's in het kantoor hebben gestaan. Voor de video's 'Golden Ship' en 'A Sketch for Tropical Malady', van de Thaise filmmaker en kunstenaar Apichatpong Weerasethakul, wordt de toeschouwer verzocht (zoals bij het betreden van een tempel) zijn schoenen uit te doen. In een met wit tapijt beklede en hels verlichte ruimte hangt aan weerszijden een kader (met videoscherm) aan de muur. Apichatpong experimenteert met beelden die afkomstig zijn uit Thailands meest populaire soapreeks. De kitsch van de stilstaande promotiebeelden krijgen een bijna religieus karakter. Van een totaal andere orde is 'The Visit' van de Hongaarse mediakunstenaar Peter Forgacs. Glazen stolpen met paardenpoep, een paardenkop en het achterste van een paard - telkens met videomonitors erin verwerkt - bekleden de ruimte. De meest hallucinante (en kleinste) installatie heet 'Low Relief' en is van de hand van de Israëlische, in Amsterdam wonende video- en performanceartieste Yael Bartana. Bartana volgde een volkstoeloop. De projectie heeft het karakter van een bas-reliëf. Het geluid van vallende waterdruppels en schuivende aarde of steen verleent het werk iets archeologisch. Alsof je in een spelonk de resten van een verdwenen cultuur bekijkt. Piet Goethals [{ssquf}]What? A Tale in Free Images, tot en met zondag 17 november, alle dagen (behalve op maandag) van 9.30 uur tot 17.00 uur, Memlingmuseum, Mariastraat 38, Brugge. Info: 050-44 20 02,www.brugge2002.be