Nog geen hype

In de jaren zeventig en tachtig was vermout een bekend aperitief, vooral die van de grote merken Martini en Cinzano. Daarna taande de populariteit. "Er is al een paar jaar sprake van een hype, maar wij zien dat niet gebeuren", zegt Tom Broeckx, de managing director van Campari Benelux. "Vermout gaat jaar op jaar met 5 tot 8 procent achteruit. Een aantal premiummerken doet het wel goed, maar die hebben minder dan 1 procent van de markt, ook in België."

Premium

Een van die premiummerken is Kiss My, dat tweeënhalf jaar geleden door de broers Niels en Wouter Vandekerkhove uit Roeselare werd gecommercialiseerd. De basis is een recept van hun grootouders. Bijzonder aan hun product is dat ze naast het verplichte kruid alsem ( foto) ook braambessen, rabarber of groene walnoten toevoegen. Vandaar de namen Kiss My Blackberries, Kiss My Rhubarb en Kiss My Nuts. "Het is een no-nonsensemerk, rechttoe rechtaan, wat rebels én kwalitatief", zegt Wouter Vandekerkhove.

Mixen

Wat maakt vermout interessant? Wouter Vandekerkhove: "De smaak is heel toegankelijk, iedereen kan het drinken. Met vermout kun je veel meer kanten op dan met gin. Dat is het leuke eraan. Je kunt vermout puur drinken als aperitief met een laag alcoholpercentage, je kunt het combineren met tonic, je kunt italian style gaan en je kunt het combineren met kaasgerechten." Is vermout een alternatief voor gin? "Vermout is nog klein, en ik denk niet dat het zo groot zal worden als gin. De mensen kennen vermout niet. Daarom is het leuk met kwalitatieve producten en een ruimer aanbod te komen."

Horeca

Kiss My heeft een productiesite in Izegem. Daar gebeurt de rijping. Voor de bramenversie duurt die vijf weken, voor die met noten van de pluk in juni tot midden december. Ook de botteling en de opslag gebeuren daar. "We bouwen ons merk op via de horeca", zegt Niels Vandekerkhove. "We willen ons niet te snel verbranden in de retail, want als je product niet verkocht wordt, vliegt het eruit en is het heel moeilijk weer terug te komen." De broers hadden nooit de ambitie de concurrentie aan te gaan met merken zoals Martini en Cinzano. "We werken met vruchten, wat arbeidsintensiever is. Dat doet geen enkel ander vermoutmerk."

Coca-Cola

Voor de distributie werken de broers samen met Coca-Cola European Partners. Coca-Cola bouwt sinds 2016 aan een eigen portfolio van sterkedrank. De marketing van hun producten en hun merk houden de broers zelf in handen. "We willen vooral de rebelse kant behouden en niet te mainstream worden", zegt Niels Vandekerkhove. "We hebben een premiumproduct. We maken ook elk jaar een fles in limited edition in samenwerking met een artiest."

75 procent

wijn moet vermout bevatten. Vermout is Europees gereglementeerd. De wijn is versterkt met alcohol op basis van druiven en er moeten kruiden aan toegevoegd zijn.

20 duizend

flessen per jaar maakt Kiss My voor de Belgische en Luxemburgse markt. Over anderhalf jaar moet dat aantal verdubbeld zijn.