Vlucht FQ-229 vanuit het Zuid-Spaanse Jerez naar Brussel, 30 april, meldt als carrier de NV Air Aruba. Vreemd, want deze maatschappij crashte twee jaar geleden. Bovendien gaat het om een vlucht van JMC Airlines. Die Britse charterdochter van het Europese vakantieconglomeraat ThomasCook vervoert passagiers vanuit Brussel naar de bestemmingen van de Belgische ma...

Vlucht FQ-229 vanuit het Zuid-Spaanse Jerez naar Brussel, 30 april, meldt als carrier de NV Air Aruba. Vreemd, want deze maatschappij crashte twee jaar geleden. Bovendien gaat het om een vlucht van JMC Airlines. Die Britse charterdochter van het Europese vakantieconglomeraat ThomasCook vervoert passagiers vanuit Brussel naar de bestemmingen van de Belgische marktleider in toerisme. JMC doet dat, naast de eigen luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines. Waarom vervoert een chartermaatschappij mensen met een carrier die al twee jaar failliet is? Het antwoord is zowel eenvoudig als verrassend. Het draait allemaal om de code van twee letters FQ. Elke luchtvaartmaatschappij maakt gebruik van zo'n code, voor zover ze tenminste erkend werd door de internationale luchtvaartorganisatie Iata in het Canadese Montreal. Air Aruba gebruikte in het verleden de lettercode FQ. Na het faillissement van de carrier kwam die code vrij. En vandaag wordt ze dus gebruikt door Thomas Cook Airlines. Maar niet alle IT-systemen op luchthavens hebben hun databestand opgefrist. In Spanje bijvoorbeeld besteedt Thomas Cook de afhandeling uit aan Iberia. En in de Zuid-Spaanse stad Jerez stond FQ nog steeds voor de oude maatschappij Air Aruba. En die naam verscheen dan ook nog steeds op de uitgeprinte vliegtickets. Een woordvoerder van Thomas Cook beloofde zo snel mogelijk beterschap. Louter een berichtje voor de rubriek faits divers? Niet helemaal, want er is wereldwijd een nijpend tekort aan codes met twee letters en/of cijfers. Rekent u even mee: 26 letters maakt een alfabet; voeg daar nog eens tien cijfers bij. Dat maakt samen hooguit 1296 combinaties. De internationale luchtvaartvereniging Iata heeft momenteel zelfs problemen om elke kandidaat-carrier meteen een code van twee letters en/of cijfers te geven.Waarom dan geen code met meer letters of cijfers? Dat zien de luchtvaartmaatschappijen niet graag. Want hun IT-bestanden zijn afgesteld op die combinatie met twee. Meer letters en/of cijfers betekent een volledige hertekening van de reservatiesystemen wereldwijd. De informatici lachen, na de winsten uit de millenniumbom, alweer in het vuistje.W.R. [{ssquf}]