Pieter van Bastelaere is econoom van opleiding en startte zijn professionele loopbaan als consultant bij KPMG en Accenture. Daarna zette hij de stap naar de wereld van de werkgeversfederaties, eerst bij Comeos, waar hij zich onder meer toespitste op e-commerce. Later ging hij aan de slag bij de mobiliteitsorganisatie Traxio, in het begin als directeur voor Vlaanderen, waarbij hij ook het departement public affairs leidde. Het gros van de tijd combineerde hij die functies met het woordvoerderschap. Voordat hij de stap naar British American Tobacco zette, was hij een jaar lang de CEO van Traxio.
...

Pieter van Bastelaere is econoom van opleiding en startte zijn professionele loopbaan als consultant bij KPMG en Accenture. Daarna zette hij de stap naar de wereld van de werkgeversfederaties, eerst bij Comeos, waar hij zich onder meer toespitste op e-commerce. Later ging hij aan de slag bij de mobiliteitsorganisatie Traxio, in het begin als directeur voor Vlaanderen, waarbij hij ook het departement public affairs leidde. Het gros van de tijd combineerde hij die functies met het woordvoerderschap. Voordat hij de stap naar British American Tobacco zette, was hij een jaar lang de CEO van Traxio. Hoe anders is deze functie dan wat u bij Traxio hebt gedaan? PIETER VAN BASTELAERE. "Het product is anders, maar eigenlijk verschilt wat ik vandaag doe niet zo erg van het gros van mijn taken bij Traxio. Daar was mijn hoofdactiviteit public affairs, maar hier heet dat engagement. Er is nog een ander erg belangrijke parallel te trekken: de tabakssector staat in de vuurlinie. De ervaring die ik heb opgedaan in de mobiliteitssector is op dat gebied erg dienstig geweest." U bent actief bij Voka en het VBO, en in het verleden bij Unizo. Hoe belangrijk is zo'n engagement voor u? VAN BASTELAERE. "Ontzettend belangrijk. Het is niet alleen individueel verrijkend met andere bedrijven en sectoren in contact te komen. Je versterkt elkaar door aan één zeel te trekken. Het VBO en Voka zijn ook complementair. Je hebt beide nodig, regionaal en nationaal." Wat was het meest opmerkelijke aan uw eerste jaar? VAN BASTELAERE. "Je kunt wel parallellen trekken met mijn vorige functie bij Traxio, maar de omgeving is compleet anders. Plots werk je voor een multinational met meer dan 50.000 werknemers, vertoef je in een Angelsaksische werkomgeving en krijg je telefoon vanuit de hele wereld. Dat deze vestiging in Brussel zit, de Europese hoofdstad, is erg belangrijk. Heel wat wetgeving wordt Europees geïnitieerd. Die wordt dan in nationale wetgeving omgezet. Veel van wat Europa beslist, wordt de maatstaf voor andere delen van de wereld." Traxio werkt op Belgisch niveau, nu werkt u voor België en Luxemburg. Hoe belangrijk is die Luxemburgse component? VAN BASTELAERE. "Dit is mijn eerste professionele ervaring met Luxemburg. Het is een heel specifieke markt, waar je een apart netwerk nodig hebt. Ik vind het fijn dat uit te bouwen. Als niet-Luxemburger moet je toch wel wat meer moeite doen om binnen te raken." Wat zijn uw doelstellingen? VAN BASTELAERE. "Ons bedrijf heeft een duidelijk uitgestippelde lijn: werken aan en inzetten op een betere toekomst. Concreet betekent dat afstand nemen van de sigaretten en investeren in nieuwe categorieën. We stopten bijvoorbeeld met de sigarettenverkoop op Tomorrowland. Als alternatief zetten we sterk in op vapen en nicotinezakjes. Met die evolutie volgen we niet enkel een maatschappelijke trend. Ze is ook onontbeerlijk om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen."