WERELDWIJDE AALMOES

De fysieke conditie van Marc Van der Stock gaat er sinds november vorig jaar met sprongen op vooruit. En dat heeft alles te maken met zijn verhuis van Rotselaar naar Genève. “In België zat ik elke dag drie uur in de file. Nu wandel ik elke ochtend een half uur naar mijn kantoor,” lacht de 48-jarige Belg, die zich voortaan director revenue generation department van de International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies mag noemen. “Deze afdeling van het Rode Kruis is vijf jaar jong. We zoeken sponsorgeld bij bedrijven die wereldwijd opereren. We willen langdurige partnerships van minimaal drie jaar creëren. We mikken op bedrijven in de top-100 wereldwijd, zoals Microsoft, Coca-Cola Company, of Kodak. We opteren per bedrijf op vijf miljoen VS-dollar per jaar.” Met een tiental bedrijven voert Marc Van der Stock vandaag intensieve gesprekken. Met een multinationale voedingsgigant werd alvast een overeenkomst bereikt. Voedselpakketten worden verdeeld aan onder meer vluchtelingen, of bejaarden in Oost-Europa. “Er is bij bedrijven een duidelijke evolutie van mecenaat naar een contractueel partnership, met de eis van een duidelijke return on investment. Dat gebeurt onder meer via reclame of uitnodigingen voor events.”

Marc Van der Stock noemt zijn activiteit nieuw. “Ik heb steeds pionierswerk verricht. Mijn eerste drie jobs waren eveneens gloednieuw.” Na een opleiding sociologie aan de KU Leuven, wordt hij assistent aan de UIA bij professor Herman Deleeck. “De Antwerpse universiteit was pas opgericht. We moesten een lege bibliotheek vullen,” herinnert zich Van der Stock. In 1977 begint hij opnieuw vanaf nul. Hij wordt beheerder van de medische dossiers van het Leuvense ziekenhuis Gasthuisberg. “Medische registratie, en vooral medisch archiefbeheer, stond in België nog in de kinderschoenen. Om mij in te werken, volgde ik eerst een opleiding van één jaar aan de St Louis University.”

In 1985 is het alweer prijs, met de uitbouw van het administratief centrum van Caritas Catholica in Haasrode. Maar in 1988 volgt dan de overstap naar het Rode Kruis Vlaanderen, waar Marc Van der Stock in 1991 directeur-generaal wordt. “Ik heb van bij de start geld gezocht bij bedrijven. In 1988 was dat nog taboe, maar in 1997 haalden we 75 miljoen frank binnen via sponsoring.” Een activiteit die Marc Van der Stock voortaan op wereldwijde schaal voor het Rode Kruis kan uitbouwen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content