WERELDSNOEPERS

KIM’s Chocolates investeerde fors in de productie van artisanale pralines en repen. Het grootste deel daarvan is bestemd voor het buitenland.

KIM’s Chocolates werd opgericht in 1987 en positioneert zich op de markt met relatief dure pralines en chocoladerepen. Dat komt omdat alle vullingen het hart van het product manueel worden bereid. “Bovendien heeft kwaliteit nu eenmaal haar prijs. In juni 1993 behaalden wij het Iso 9002-certificaat. Een primeur in onze sector,” vertelt chief executive officer en aandeelhouder Fons Maex. “De kwaliteitsdienst vertegenwoordigt 5 % van de totale personeelsbezetting.”

Afhankelijk van het seizoen wordt de vaste kern van 50 à 60 personeelsleden aangevuld met een 30-tal tijdelijken en uitzendkrachten. Het bedrijf draait nu al in drie ploegen, zeven dagen op zeven. Eens de nieuwe productielijn op volle toeren werkt en de nuttige capaciteit gestegen is van 1500 tot 4000 ton, verwacht Fons Maex een uitbreiding van het vast personeelsbestand tot zo’n 100-tal.

KIM’s Chocolates brengt voorverpakte pralines op de markt onder eigen merknamen. De export is goed voor 70 % van de omzet (300 miljoen frank in 1994, ruim 400 miljoen in 1995). Al van bij de start in 1988 werd veel uitgevoerd naar verre markten, zoals de Verenigde Staten, Canada en Japan. “Maar het is pas sinds twee jaar dat de klemtoon écht op het buitenland ligt,” zegt export manager Luc Moons. “Als we kiezen voor groei, moeten we ons toeleggen op het buitenland. In België is het groeipotentieel immers klein. De voorkeur van de Belgische consument gaat uit naar losse verkoop. Bovendien worden op bijna elke straathoek pralines verkocht. Er zijn 420 artisanale chocolatiers in België,” motiveert Luc Moons de keuze voor de rest van de wereld.

Met het oog op een grotere export vernieuwt KIM’s Chocolates sinds 1994 stap voor stap het volledige productgamma. Dit moet een groei op lange termijn garanderen. Intussen is het vernieuwde gamma met succes getest op verschillende internationale markten zonder grote volumedruk. De aandacht gaat naar de Europese landen, het Verre Oosten, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland.

Gezien de appreciatie van voedingswaren zeer cultureel gebonden is, vergt elk exportland een aparte marketingaanpak. KIM’s Chocolates weigert aan opportunity picking te doen en verkiest duurzame relaties. “Verkopen in het buitenland is niet moeilijk,” weet Luc Moons. “Vlieg met een doos pralines naar Hongkong, deel ze uit en je verkoopt twee of drie containers. Maar hoe zit het met de afzet het volgende jaar ? Verkopen op lange termijn is een ander paar mouwen. Daarvoor heb je de steun van het bedrijf nodig. Dat kost tijd en geld, maar vooral veel geduld.”

LUC MOONS EN FONS MAEX (KIM’S CHOCOLATES) Liever duurzame relaties dan opportunity picking.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content