De autowereld in de Verenigde Staten doet het bijzonder goed. Ik ben momenteel op zakenreis in het land en stel vast dat er een groot verschil in de economische activiteiten is. De auto-industrie staat op een ander niveau en dat biedt kansen, zeker voor Duitse ingenieurs. Het aantal nieuwe spelers en startende bedrijven op die markt is erg groot.
...

De autowereld in de Verenigde Staten doet het bijzonder goed. Ik ben momenteel op zakenreis in het land en stel vast dat er een groot verschil in de economische activiteiten is. De auto-industrie staat op een ander niveau en dat biedt kansen, zeker voor Duitse ingenieurs. Het aantal nieuwe spelers en startende bedrijven op die markt is erg groot. Die dynamiek voelen we meteen. De snelheid waarmee die beginners onderweg zijn, is ronduit indrukwekkend. Dat gaat uiteraard gepaard met hoge risico's. De Europese ondernemingscultuur zal risico's iets meer vermijden. Veel Duitse ondernemers zoals ik zijn momenteel op zoek naar een versterking van hun aanwezigheid in de Verenigde Staten. Want de economische actualiteit in Duitsland is op dit moment extreem bizar, en dus hoogst onzeker. De consumentenindex maakt een sterke duik. Tegelijk wijzen diverse cijfers op een stabiele ontwikkeling van de economie. We zijn er nog niet uit: de energiecrisis wordt in de media aangehaald als een groot probleem en een blijvend risico. Op 26 september waren de Duitse gasreserves voor 91 procent gevuld. Goed nieuws, maar wat met de winter die eraan komt? Overheden namen diverse maatregelen, zowel voor het verbruik van de huishoudens als voor die van de industrie. Het bruto binnenlands product is als gevolg daarvan zelfs lichtjes gestegen. En ons bedrijf merkt de recessie vandaag niet. Maand na maand breekt het aantal opdrachten alle records. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met toeleveringsproblemen en een war for talent. Liever deze moeilijkheden met volle orderboekjes dan met lege. Mijn team verdient een schouderklopje: we liggen vandaag zelfs 10 procent boven het niveau van het recordjaar 2018 en 50 procent boven dat van vorig jaar. Daarom worden de lonen van ons personeel aan de inflatie aangepast, en dat zelfs nog vóór de sectoronderhandelingen met de machtige vakbond IG Metal afgerond zijn. Want we willen vooral een trend keren: die van jobhopping. Daarmee weren werknemers zich tegen de fiks stijgende kosten van levensonderhoud. Goede medewerkers zoeken alternatieve banen en firma's, waardoor ze hun loon sterk kunnen opkrikken, want er blijft schaarste aan goed geschoolde medewerkers. Net die personen zijn actief op zoek naar the offer they can't refuse. Maar die trend werkt in beide richtingen. We krijgen meer reacties dan vroeger op onze vacatures. Het aantal mensen dat solliciteert, is hoger dan het aantal vertrekkers. Dat brengt nog meer onzekerheid in het hele raderwerk van onze economie. We beleven een woelige tijd om het schip op de juiste koers te houden. Het voelt aan alsof we in een F1-bolide rijden. We geven plankgas, maar tegelijk hebben we een stevige rem ingebouwd en moeten we scherpe ontwijkingsmaneuvers doen. Die bolide moet met veel slijtage kunnen omgaan.