Ieder jaar zak ik af naar Berlijn voor Cwieme, een handelsbeurs gespecialiseerd in elektromotoren. Het is een uitermate belangrijke beurs voor ons bedrijf en de toekomst van de mobiliteit. Ik ontmoet graag landgenoten op de beurs. Dit jaar was dat Nic Van der Marliere, de diplomatieke vertegenwoordiger van Vlaanderen in Duitsland, en Jessica Manthey en Mireille Sauer van Flanders Investment and Trade (FIT). Het centrale onderwerp? De relatie tussen de Duitse en de Vlaamse economie, waarin ook mijn bedrijf een rol speelt.
...

Ieder jaar zak ik af naar Berlijn voor Cwieme, een handelsbeurs gespecialiseerd in elektromotoren. Het is een uitermate belangrijke beurs voor ons bedrijf en de toekomst van de mobiliteit. Ik ontmoet graag landgenoten op de beurs. Dit jaar was dat Nic Van der Marliere, de diplomatieke vertegenwoordiger van Vlaanderen in Duitsland, en Jessica Manthey en Mireille Sauer van Flanders Investment and Trade (FIT). Het centrale onderwerp? De relatie tussen de Duitse en de Vlaamse economie, waarin ook mijn bedrijf een rol speelt. De uitdaging van elk producerend bedrijf is momenteel de sterk verstoorde logistieke keten. Je moet er snel op inspelen en de nieuwe kansen grijpen. Door de chipcrisis als gevolg van de coronacrisis, is er een reusachtige druk ontstaan om de chipproductie terug naar Duitsland te halen. FIT speelde een cruciale rol in het opzetten van samenwerkingen tussen verschillende organisaties, zoals imec in Leuven en het Duitse Fraunhofer Instituut, een hoog aangeschreven instituut voor toegepast wetenschappelijk onderzoek met ongeveer 80 instellingen voor onderzoek en ontwikkeling onder één dak. Duitsland is de belangrijkste exportpartner voor Vlaanderen, met vooraan de deelstaten Noordrijn-Westfalen, Saksen en Baden-Württemberg. Er wordt bovendien sterk ingezet op de relatie tussen Beieren en Vlaanderen. Vermits ik in Beieren woon, werd dat tijdens mijn recente ontmoeting met Claire Tillekaerts, de voormalige CEO van FIT, en Vlaams minister-president Jan Jambon het belangrijkste onderwerp. De Beiers overtuigen voor Vlaamse producten te kiezen, is niet zo eenvoudig. ' Mia san mia' ofwel 'wij zijn wij' is hun lijfspreuk, en dat zegt genoeg. Vlaanderen moet zijn sterke unieke verkoopargumenten hier aan de man brengen. Bdtronic deed een reuzenstap op de Cwieme-beurs. Het won liefst twee prestigieuze technologieprijzen: voor onze impregneermachine van 800 volt, een cruciale technologie voor elektrische auto's, en de Engineer of the Year Award. Ook de Oekraïneoorlog was een veel besproken thema op de beurs, en de problemen die Duitsland daarmee heeft. Het land is afhankelijk van Russische energie. Daar liggen voor Vlaanderen mogelijkheden om alternatieve kanalen voor energie uit te bouwen en een relevant probleem op te lossen voor Duitsland: het transport en de distributie van energie. De Vlaamse havens spelen een sleutelrol in de samenwerking met Duitsland, niet enkel voor het transporteren van auto's maar ook voor de energienoden van het land. Bdtronic speelt daar gretig op in. Het opbouwen van alternatieve energiebronnen staat of valt met het opslaan van opgewekte energie in batterijen. Wij hebben ons daarin gespecialiseerd. Door het aanbrengen van warmtegeleidende pasta's maken we de batterijen veilig en lossen we de thermische uitdagingen op.