Als CEO van bdtronic, dat heel actief is in de automobielsector, voel ik me verplicht te schrijven over de economische gevolgen van de absurde oorlog in Oekraïne. Die oorlog kwam al heel snel dichtbij toen ik mijn auto moest voltanken. Terwijl normaal 100 euro volstond voor een tankbeurt, zat ik daar nu ver boven. Ik hoop dat mijn elektrische auto na meer dan zes maanden wachttijd snel beschikbaar is.
...

Als CEO van bdtronic, dat heel actief is in de automobielsector, voel ik me verplicht te schrijven over de economische gevolgen van de absurde oorlog in Oekraïne. Die oorlog kwam al heel snel dichtbij toen ik mijn auto moest voltanken. Terwijl normaal 100 euro volstond voor een tankbeurt, zat ik daar nu ver boven. Ik hoop dat mijn elektrische auto na meer dan zes maanden wachttijd snel beschikbaar is. Diezelfde dag had ik via de telefoon contact met het aankoopteam van Audi. Het zou normaal een routinegesprek worden over de investeringsplannen in e-mobility, maar nu ging het over een verandering van de prioriteiten. Na de covid-19-crisis en de chiptekorten zien de internationale autobouwers zich nu geconfronteerd met een oorlog. De kabelbundels voor de elektrische bedrading in wagens komen grotendeels uit Oekraïne. Die leveringen zijn gestopt. Een van de grootste leveranciers van die kabels heeft zijn hoofdkwartier op nog geen uur rijden van bdtronic, maar de productie gebeurt in Oekraïne. In vredestijden werken in die vestiging elke dag 7.000 mensen. Vandaag is de fabriek omgeturnd in een bunker waar duizend mensen schuilen. Uit die fabriek komen geen kabelbomen meer voor de Volkswagen-groep. Met het gevolg dat de productie in verschillende fabrieken is stilgelegd. Er wordt gewerkt aan een verhuizing van de productie naar China of een stabieler land. De grootste economische impact van het conflict zal zich laten voelen in de energievoorziening van Duitsland. Na het afschaffen van kernenergie en de trage voortgang van het groene programma voor wind- en zonne-energie is de afhankelijkheid van Russisch gas groot. Correctie: véél te groot. De Duitse energieprijzen waren al bij de hoogste in Europa, waardoor de inflatie sterk was gestegen. Sinds de uitbraak van de oorlog moeten de consumenten en de industriebedrijven nóg dieper in de geldbuidel tasten. Een andere trend waarop we ons mogen voorbereiden, is de deglobalisering van de handel en de productie. Zowel de chipcrisis als de onverwachte oorlog in een onstabiele regio heeft een fundament gelegd voor een nieuwe waarde in het economische beslissingsmodel. Leveringszekerheid speelt daarin plots een veel belangrijkere rol. Met andere woorden: stabiele winstgevendheid gaat terrein winnen tegenover de trend van kostenoptimalisatie. Wie van ons had kunnen voorspellen dat we in zo'n korte tijd zoveel dynamiek te verwerken zouden krijgen? Het is aan ons om daarop te reageren, en wel op een snelle en wendbare manier. We hebben nood aan nieuwe innovatieve oplossingen, bijvoorbeeld voor het opslaan van energie. Dat wordt een essentiële bouwsteen van het toekomstige energiebeleid. Dat zijn de thema's waar we ons als kmo in Duitsland mee bezighouden. Hopelijk kunnen we daarmee uitblinken in deze hectische tijden.