Ik werk al een kwarteeuw in Duitsland, en dat bij één bedrijf: bdtronic. Sinds 2000 ben ik er de CEO. Ook mijn privéleven heb ik sindsdien grotendeels in Duitsland opgebouwd.
...

Ik werk al een kwarteeuw in Duitsland, en dat bij één bedrijf: bdtronic. Sinds 2000 ben ik er de CEO. Ook mijn privéleven heb ik sindsdien grotendeels in Duitsland opgebouwd. Btronic bouwt machines voor de productie van elektronische componenten voor de auto-industrie. Vanaf 2008 legden we steeds sterker de focus op de elektrificatie in die industrie. Daaruit groeide onze specialisatie in impregneertechnologie van elektromotoren. Via die nicheactiviteit krijg je een unieke kijk op de auto-industrie en een aantal problemen eigen aan Duitsland. De snelle evolutie in de richting van elektrische auto's gaat hand in hand met een sterke stijging van de vraag naar groene stroom en infrastructuur. De algemene vraag naar elektriciteit zal sowieso niet meteen dalen, en dat zal zware gevolgen hebben voor Duitsland. De uitbouw van laadinfrastructuur moet met hoge prioriteit uitgewerkt worden. De afhankelijkheid van de Duitse economie van groenestroomleveranciers wordt nog groter dan ze nu al is. Maar de leveranciers liggen dus niet zomaar voor het rapen. In 1990 werd 46,5 procent van de Duitse elektriciteit geïmporteerd, in 2019 was dat al geklommen naar 68 procent. De tendens is dat de energieafhankelijkheid blijft stijgen. Dat heeft uiteraard alles te maken met het stopzetten van de kolencentrales en het abrupte sluiten van kerncentrales onder de vorige bondskanselier, Angela Merkel. Die beslissing viel snel, met als aanleiding het kernongeval in het Japanse Fukushima in maart 2011. Merkels christendemocratische partij heeft die beslissing de voorbije jaren betreurd. De kloof moest worden gedicht door een pijlsnelle omschakeling naar zonne- en windenergie. Maar dat proces loopt hopeloze achterstand op. Vandaag vertragen de investeringen in hernieuwbare-energiebronnen nog meer, door de hogere productiekosten en de schokken in de logistieke keten. De nieuwe minister van Economie en Klimaat, Robert Habeck (Groenen), zal alle zeilen moeten bijzetten, wil hij die achterstand bijbenen. Duitsland levert vandaag een vijfde minder eigen groene stroom dan in 2011 voorzien. Daarbovenop komt de gestegen vraag naar elektriciteit door het onverwacht grote succes van de elektrische auto's. Dat is veel groter dan de initiële prognoses uit 2011, toen Duitsland de stekker uit kernenergie trok. Op de korte termijn zal het er dus nog om spannen. Frankrijk (een grote voorstander van kernenergie), Noord-Europa én de Russen (de grootste aardgasleverancier van Duitsland) kijken met veel interesse toe hoe Berlijn dat probleem zal oplossen. Het zou me niet verbazen mocht Duitsland morgen aardgas plots als een groene energiebron erkennen. Want het land heeft zich met zijn overhaaste kernuitstap met de rug tegen de muur gezet.