Volgens Annalena Baerbock is "de volgende regering de laatste die nog actief invloed kan hebben op de klimaatcrisis". Met die indrukwekkende woorden beëindigde de lijsttrekker van Die Grünen TV Triell. In dat nationale televisieverkiezingsdebat gaan de lijsttrekkers van de grootste drie partijen met elkaar in duel. Naast Baerbock zijn dat Armin Laschet (CDU/CSU) en Olaf Scholz (SPD). Bij alle drie staat de klimaatverandering bovenaan op de agenda.
...

Volgens Annalena Baerbock is "de volgende regering de laatste die nog actief invloed kan hebben op de klimaatcrisis". Met die indrukwekkende woorden beëindigde de lijsttrekker van Die Grünen TV Triell. In dat nationale televisieverkiezingsdebat gaan de lijsttrekkers van de grootste drie partijen met elkaar in duel. Naast Baerbock zijn dat Armin Laschet (CDU/CSU) en Olaf Scholz (SPD). Bij alle drie staat de klimaatverandering bovenaan op de agenda. De welvaart van de Duitse gezinnen moet behouden blijven ondanks de klimaatinspanningen. Dat is een bijna onmogelijke taak voor de toekomstige leiders. De politieke leiders kunnen vooral wegen op de mobiliteit, de industrie, en de uitstap uit koolcentrales. Ik houd mijn oren gespitst. Als machinebouwer in de auto-industrie kan ik hier een belangrijke rol spelen. Mobiliteit is verantwoordelijk voor ruim een zesde van de wereldwijde broeikasgassenuitstoot. Daarvan komt bijna de helft van de auto- industrie. Auto's met alternatieve aandrijvingen vormen dus een topprioriteit. Het heeft nochtans tot 2019 geduurd vooraleer ik iets of wat beweging zag in de Duitse verkoopcijfers van elektrische wagens. Dat is liefst zeven jaren na de eerste leveringen van de Tesla Model S. Duitsland is een beetje een logge tanker. Maar het geeft nu elektrisch plankgas. Een subsidiebazooka moet de verkoop van groene wagens aanzwengelen. Stroom voor e-auto's is goedkoper dan elektriciteit voor ander gebruik. Het resultaat zie je. Vandaag hebben ruim een vijfde van de in Duitsland gemaakte wagens een aandrijving met elektromotor. Dat is een verviervoudiging in twee jaar. Alleen: de Duitsers geven te veel plankgas. Op de internationale motorshow in München trok Gunnar Herrmann, de Ford-topman van Duitsland, aan de alarmbel. "We hebben te weinig laadstations." Elk initiatief voor extra laadstations is welkom. De overheid reageert nog steeds te log en traag met haar nationale uitrol. Er is ook dat 5G-netwerk, cruciaal voor zelfrijdende wagens. Dat is geen verre toekomstmuziek meer. In uiterlijk drie jaar zal de technologie met sprongen vooruitgaan, op voorwaarde dat zwaar wordt geïnvesteerd in een 5G-netwerk. Maar Armin Laschet en Olaf Scholz hebben het vandaag vooral over de staalindustrie en de kolencentrales. Ze beschermen daarmee hun politieke achterban. Duitsland haalt nog steeds 29 procent van zijn energieproductie uit kolencentrales. Dat is een zwaar concurrentienadeel tegenover Frankrijk, dat 70 procent van de energie via nucleaire centrales produceert. Kernenergie wordt in het debat rond uitstootnormen gezien als groene stroom. Duitsland moet te allen prijze het aandeel staal dat gemaakt wordt met groene stroom omhoog krijgen. De inzet is hoog op zondag 26 september. Ja, we zullen Mutti Merkel missen, maar Duitsland is klaar voor de volgende stap.