De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School.
...

De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School. Reacties: marc.buelens@trends.beSlow Management is een onafhankelijke organisatie van, voor en door managers, leidinggevenden, consultants, klanten en columnisten: kortom, iedereen die goed management belangrijk vindt en er zijn tijd voor wil nemen. Het is een internationale beweging ter verdediging van het recht op genieten van goed management. Slow Management staat voor: Behoud en ontwikkeling van diversiteit aan managementstijlen, authentieke productiewijzen en kleinschalig management. Bewaren van tradities en managementcultuur in de vorm van paternalisme, bureaucratie, werkoverleg en democratie op de werkvloer. Kennis van bottlenecks, hinderpalen en knelpunten als basis om te kunnen genieten van vertragingen, files en stilstand. De centrale idee van Slow Management: stilstaan is pas echt vooruitgaan. De moderne manager staat veel te weinig stil, mediteert niet, stelt niet uit. Wij pleiten voor diepgang, balans, continuïteit, trage tijd en diep menselijk contact. Onze vereniging streeft ernaar alles in het management veel trager te doen verlopen. We verzetten ons tegen de dictatuur van de kwartaalrapportering. We pleiten ook wel om per kwart te rapporteren, maar dan een kwart van een eeuw. De vijfentwintigjaarlijkse rapportering! Vergaderingen moeten veel langer duren. Heel vaak gebeurt het nog dat heel belangrijke beslissingen genomen worden na vergaderingen die amper enkele uren hebben geduurd. Wij zijn voorstander van de meerdaagse vergadering. Op zijn minst tien keer per jaar beginnen we te vergaderen op maandagochtend en we stoppen ermee op vrijdagavond. Uiteraard worden de lange koffiepauzes (tussen 10 en 11 uur) nageleefd. En we houden trage lunches (uitsluitend geserveerd door onze collega's van Slow Food), zodanig dat we na de middagpauze rond 16 uur weer aan de slag gaan. Klanten bezoeken, moet ook veel trager. Onze vertegenwoordigers worden verplicht files op te zoeken, enkele uren op de Antwerpse ring door te brengen en wanneer ze dan rond 15 uur bij de klant aankomen, moeten ze checken of de klant wel degelijk tijd genoeg heeft om een uurtje of drie te praten. Als dat niet het geval is, kunnen ze beter een nieuwe afspraak maken. Onze consultancytak is gespecialiseerd in Slow Coaching. Het is nog even wachten op hun brochure, maar de grote lijnen zijn duidelijk: authenticiteit, geduld, ruimte, tijd. Bij onze leden tellen we uiteraard verschillende overheidsdiensten. Sommige vakbonden zijn enthousiaste leden. Vele ziekenhuizen, maar ook sommige universiteiten zijn lid sinds mensenheugenis. Maar ook enkele privé-bedrijven, vooral in de dienstensector, hebben al jaren geleden het charter van Slow Management onderschreven en boeken ter zake flinke vooruitgang. Vooral als u ze telefonisch wil bereiken. Paragraaf zes van ons charter legt immers vast dat er steeds ten minste 'twaalf wachtenden voor u' moeten zijn. Steeds meer leden halen deze hoge kwaliteitsnorm. Helaas is een gewezen lid (Sabena) ook heel traag failliet gegaan. Niet iedereen van dit bedrijf was lid van onze vereniging, maar bij de echte trouwe leden dringt nu stilaan de realiteit door en zij staan 's morgens niet meer in Zaventem. Volgens onze slow coach zou dit voor sommigen toch nog te snel zijn. De tijd heelt alle wonden, maar moeder natuur mag zich niet haasten. Een van onze trouwste leden, de NMBS, heeft onlangs haar ontslag ingediend. Wij betreuren dit. Waarom zo'n organisatie nu plots ook haar best begint te doen en er steeds beter in slaagt om haar producten stipt op tijd te leveren, is ons een raadsel. Wij betreuren ook de overhaasting waarmee ons Romeins lid in conclaaf een nieuwe CEO heeft gekozen. Dit was onze organisatie onwaardig. Al na twee dagen was er een nieuwe CEO, daar waar in de lange geschiedenis van ons Romeins lid er periodes zijn geweest dat het keuzeproces maanden, zelfs jaren kon duren. We denken dat iedereen ter wereld de gevolgen van deze overhaasting zelf heeft kunnen inschatten. Tijd zal echter raad brengen. De cd met de welbekende song van Louis Neefs Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb is niet bij ons te verkrijgen. Vermijd echter de cd te kopen bij snelle zaken zoals Fnac of Free Record Shop. Zoek nog een lokale winkel, waar u een half uurtje moet wachten voor u bediend wordt. Deze column is geschreven in acht fasen tussen 4 januari 2001 en 16 november 2002. De tekst is dan blijven liggen bij de eindredacteur tot 15 april 2003. De 'goed voor druk' is gegeven op 12 mei 2004. En de drukpersen zijn dan heel langzaam beginnen draaien op 18 oktober 2004. Toen is het proces stilgelegd om de laatste paragraaf over het conclaaf in te lassen. Dat u nu reeds deze tekst onder ogen krijgt, is een wonder van moderne techniek. Over een jaar of vijf zal onze website klaar zijn. U zult ons dan kunnen vinden op www.slowmanagement.com. U kunt ons ook telefonisch bereiken (de telefoon zal op zijn minst 60 keer rinkelen) op het nummer + 31 4159314159. Word nu echter nog geen lid, stel de beslissing nog even uit. Marc Buelens