Veel is er niet te zien bij de nv Samtech aan de Luikse boulevard Frère Orban. Maar de hoofden van de veertig personeelsleden, aandachtig voor de computerschermen, zijn goud waard. Het personeel bestaat immers stuk voor stuk uit burgerlijk ingenieurs, waarvan tien doctors in de toegepaste wetenschappen.
...

Veel is er niet te zien bij de nv Samtech aan de Luikse boulevard Frère Orban. Maar de hoofden van de veertig personeelsleden, aandachtig voor de computerschermen, zijn goud waard. Het personeel bestaat immers stuk voor stuk uit burgerlijk ingenieurs, waarvan tien doctors in de toegepaste wetenschappen. "De ontwikkeling van nieuwe producten en diensten staat bij ons centraal," verklaart algemeen directeur Eric Carnoy. Samtech is een spin-off van de Université de Liège. Het in 1986 gecreëerde bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling en commercialisering van software voor simulatieberekeningen. Aanvankelijk vloeide 100% van de energie naar de luchtvaart. Samtech maakt software voor simulaties van de metaalweerstand van romp en vleugels tijdens de vlucht. Ook de metaalmoeheid bij langeafstandsvluchten wordt berekend, of de werking van de motoren. Samtech is al enige tijd klant aan huis bij de belangrijkste Europese luchtvaartmaatschappijen en zijn toeleveranciers. In eigen land zijn dat onder meer Sabca en Sonaca. In het buitenland staan vooraan Aérospatiale en Dasa, twee van de aandeelhouders van Airbus. "De groei van Airbus is voor Samtech een prachtige zaak," lacht Eric Carnoy. "Dat we een Europees bedrijf zijn, speelt duidelijk in ons voordeel. Vijf jaar geleden probeerden we contracten bij Boeing los te peuteren. Maar we zijn spijtig genoeg een Belgisch bedrijf. Met een eigen filiaal in de Verenigde Staten zou het ongetwijfeld vlotter verlopen." Samtech levert weliswaar aan een dochterbedrijf van de Amerikaanse gigant, Boeing Helicopters. De geleverde software test onder meer de weerstand van het metaal. Ook bij Eurocopter raakt Samtech zijn software kwijt. Dat maakt dat de lucht- en ruimtevaartactiviteiten goed zijn voor 60% van de omzet (waarvan 10% militair). Toch ontwikkelt en commercialiseert Samtech steeds meer software voor toepassingen buiten de lucht- en ruimtevaart. De TGV-rijtuigen van de Franse spoorwegen werden getest met de software uit Luik. Ook de ophanging, of de versnellingsbak van Duitse autoconstructeurs (onder meer Audi, Mercedes, Volkswagen) werden geanalyseerd. Samtech richtte daarvoor een apart filiaal op in Stuttgart, met twintig werknemers. De dochter TSE GmbH haalt 50% van haar omzet uit de auto-industrie. Ook in Parijs heeft Samtech een dochter waar 25 personeelsleden werken. Het bedrijf telt in zijn drie vestigingen 85 werknemers, en haalde vorig jaar 245 miljoen frank omzet. Tot 85% van die omzet is toegevoegde waarde. Voor 1998 verwacht Eric Carnoy een omzetgroei naar 300 miljoen frank. Ook voor de werknemers is dat een goede zaak, want zij bezitten 10% van de aandelen. De andere aandelen zijn in handen van de Luikse universiteit (10%), de openbare investeringsmaatschappij Meusinvest (40%), en de particuliere holding Timtech (eveneens 40%).