In februari was de autoproducent Tesla op de beurs meer waard dan Volkswagen Groep, die in volume nochtans de grootste autobouwer ter wereld is. Edward Niedermeyer vindt dat niet opzienbarend. In zijn boek Ludicrous toont de Amerikaanse autojournalist aan dat de onderneming al sinds haar ontstaan in 2003 vooral leeft van opgeklopte verwachtingen. Dat hangt samen met het uitgesproken ego van de belangrijkste eigenaar en bezi...

In februari was de autoproducent Tesla op de beurs meer waard dan Volkswagen Groep, die in volume nochtans de grootste autobouwer ter wereld is. Edward Niedermeyer vindt dat niet opzienbarend. In zijn boek Ludicrous toont de Amerikaanse autojournalist aan dat de onderneming al sinds haar ontstaan in 2003 vooral leeft van opgeklopte verwachtingen. Dat hangt samen met het uitgesproken ego van de belangrijkste eigenaar en bezieler van het automerk, Elon Musk. Verrassend is zijn stelling dat Tesla, in tegenstelling tot zijn imago, geen vernieuwende, hoogtechnologische auto's maakt. Niedermeyer, die zoals veel andere journalisten zowat persona non grata werd voor het weinig kritiek duldende Tesla, staaft dat met voorbeelden. Zo is een Tesla geenszins een computer op wielen, zoals vaak wordt beweerd. In zelfrijdende technologie is Tesla geen voorloper. De dodelijke ongevallen waren het gevolg van de te hooggespannen beloftecultuur van Tesla. Terwijl andere spelers kozen voor een voorzichtigere aanpak, wilde Tesla driftig vooruit. De belofte om een volledig zelfrijdende auto te bouwen, heehft het in 2018 in alle stilte afgevoerd. Een zwaartepunt in het boek zijn de aanhoudende productieproblemen. Het regende klachten over mankementen aan de wagens. Zelfs met de ophanging, de verbinding tussen het koetswerk en het onderstel met de wielen, waren er problemen. Fundamenteler is de analyse over de zogenaamde milieuvriendelijkheid van de elektrische wagens. Het netwerk van eigen laadstations in de Verenigde Staten wordt vooral voorzien van elektriciteit die is opgewekt in oude, vervuilende energiecentrales. Nochtans afficheert Tesla dat zijn wagens de CO2-uitstoot verminderen. Tesla krijgt ook goede punten. Elon Musk creëerde vanuit het niets een premiummerk. Rijken, initieel vooral uit Hollywood en Silicon Valley, kochten zich een milieuvriendelijk imago met een wagen die echt sportief rijplezier levert. Nissan bijvoorbeeld timmert al veel langer in alle discretie aan de weg met zijn elektrische wagens. Zijn grote marketingfout was dat het vooral kleine auto's, of hooguit wagens voor de middenklasse, levert.