"De luchtige en tegelijk conceptueel opgevatte stand maakt gebruik van vormen en volumes om de bezoeker onder te dompelen in een ontspannen en serene sfeer waarin beroepsernst en gezelligheid hand in hand gaan. Op vierkante vlakken aan weerszijden van de middengang zijn de modellen visgraatvormig uitgestald op een bed van warme kleuren, gaande van geel over oranje en groen tot blauw. Die pastelkleuren contrasteren op een treffende wijze met het maagdelijke wit van de lokalen, waarin de verkoop- en gespreksruimten zijn ondergebracht."
...

"De luchtige en tegelijk conceptueel opgevatte stand maakt gebruik van vormen en volumes om de bezoeker onder te dompelen in een ontspannen en serene sfeer waarin beroepsernst en gezelligheid hand in hand gaan. Op vierkante vlakken aan weerszijden van de middengang zijn de modellen visgraatvormig uitgestald op een bed van warme kleuren, gaande van geel over oranje en groen tot blauw. Die pastelkleuren contrasteren op een treffende wijze met het maagdelijke wit van de lokalen, waarin de verkoop- en gespreksruimten zijn ondergebracht."We citeren uit de inleiding van het persdossier dat Peugeot België in de aanloop naar het Brusselse Autosalon rondstuurde. Je zou zowaar denken dat kleur bij Peugeot het hoofdthema van het Autosalon wordt. Slim gezien. Echte nieuwigheden heeft de Franse constructeur in Brussel namelijk niet. Met uitzondering van de Peugeot Expert, natuurlijk, die er zelfs zijn wereldpremière krijgt. Alleen neigt dat model te veel naar de wereld van de bedrijfswagens. Lang niet sexy genoeg om op een groot-publiekssalon als Brussel zwaar rond te gaan communiceren. Neen, Peugeot België heeft voor het Brusselse Autosalon 2004 pech met de timing. De 307cc, die heerlijke cabrio, rijdt al een poosje rond. En voor de nieuwe middenklasser, de 407, komt het feest een zucht te vroeg. De 407 wordt pas omstreeks april in deze contreien verwacht. Zodat zijn afwezigheid moet worden opgevangen met een concept car, de 407 Elixir. En met een communicatiestrategie die andere klemtonen legt, zoals de opbouw van de stand. "Klemtoon op kleur," voert Peugeot als thema. Een schijnbeweging. Maar net zoals in het voetbal kunnen goede schijnbewegingen heerlijker ogen dan het doelpunt zelf. Peugeot is niet de enige invoerder die bij gebrek aan zinderende internationale of Europese premières de aandacht van het grote publiek naar andere aspecten probeert om te leiden. Seat pakt uit met een heuse wedstrijd voor jonge designers, Audi beklemtoont in zijn communicatie de grote deugden van het merk: vernieuwen zonder excentriek te zijn, verfijning zonder arrogant te zijn, dynamiek zonder agressief te zijn. En voorts? "Het Autosalon van Brussel is een gelegenheid om de nieuwigheden die recent op de Belgische markt werden gebracht in de kijker te stellen," houden ze het sober bij Audi. Ook bij Volkswagen en Opel worden straks geen doeken van nieuwe tuigen weggenomen en zijn er geen frivoliteiten om dat toevallige mankement te verdoezelen. Beide constructeurs zagen hun nieuwe vaandeldragers in september 2003 al boven de doopvont houden, toen zowel de Astra als de Golf in Frankfurt hun Europese première kregen. Zodat ze in Brussel zwaar hameren op het feit dat beide modellen hun 'Belgische première' beleven. Niet avontuurlijk, wél degelijk. Andere klassieke trekpleisters voor een autosalon, en dus handige afleidingsmanoeuvres, zijn conceptwagens. Die leuke toekomstvisies waarin de designers zich eens mogen laten gaan. Renault, deze keer ook al zonder spetterende nieuwigheden, probeert de aandacht te trekken met de BeBop; Skoda doet hetzelfde met de Roomster, eerder al in Frankfurt opgevoerd. Mercedes heeft in deze vingeroefening meer geluk, want het kan de F500 voor het eerst op Europese bodem showen, zodat het futuristische model het predikaat 'Europese première' meekrijgt. Maar de PT Cruiser cabrio, vorige week nog in Detroit uitgestald, heeft DaimlerChrysler niet naar België gekregen. Hier zal het publiek zich moeten vergapen aan het prototype van dat nieuwe model, "dat voor 90 procent identiek is aan het productiemodel," sust de importeur. Het zeer belangrijke en reusachtige Autosalon van Detroit, traditiegetrouw net voor Brussel, pikt vaak en al even traditiegetrouw heel wat wereldpremières weg voor de Brusselse neus. Aston Martin, het venerabele Britse merk van de Ford-groep, toonde in Detroit voor het eerst de wondermooie DB9 Volante aan publiek en pers. "Het spreekt vanzelf dat Detroit voor die gelegenheid werd gekozen," zegt René Michiels, de Belgische importeur. Brussel kan zich zelfs niet troosten met een Europese première van de DB9 Volante, "want er raakte maar een tweetal exemplaren helemaal afgewerkt, en zo krijgen we er geen van tijdig in Brussel. Onze DB7 is al van de markt, dus rest er niet veel meer om een stand rond te bouwen. Daarom staan we dit jaar helemaal niet op het Salon van Brussel..." Bij BMW hadden ze meer geluk, want er zijn al voldoende exemplaren van de wondermooie 6-reeks cabrio afgewerkt. Precies op tijd om Brussel een Europese première te schenken. Voor de communicatieafdeling van BMW Belgium is dat gefundenes Fressen. Of hoe een perfect getimede geboorte van een nieuw model leuk kan zijn voor een importeur. Jo Bossuyt