De komst van het Nederlandse Jumbo, dat in 2020 een tiental winkels in Vlaanderen wil openen, zal in de hele markt promoties en prijsverlagingen doen regenen. Om dat te financieren, zullen supermarkten veel intensiever spelen met prijzen. Het schimmenspel met buitenkansjes en volumekortingen heeft...

De komst van het Nederlandse Jumbo, dat in 2020 een tiental winkels in Vlaanderen wil openen, zal in de hele markt promoties en prijsverlagingen doen regenen. Om dat te financieren, zullen supermarkten veel intensiever spelen met prijzen. Het schimmenspel met buitenkansjes en volumekortingen heeft daardoor een keerzijde. Consumenten zullen veel beter moeten vergelijken vooraleer ze kunnen uitmaken of ze een echte deal te pakken hebben. Supermarkten zullen met andere verpakkingen of andere productsamenstellingen een goede vergelijking moeilijker maken. De marktleider, Colruyt, blijft in zijn vestigingen elektronische etiketten gebruiken, om sneller prijzen te kunnen aanpassen. Zijn laagsteprijsgarantie zal niet worden bedreigd. Carrefour en Delhaize, die het meeste te vrezen hebben van Jumbo, zullen zich weren met een assertieve communicatie over lagere prijzen en scherpe promoties. Bovendien kunnen ze het zich niet permitteren het volledige gamma in de uitverkoop te zetten. Op andere producten, vooral vers en bereidingen, zullen de marges hoog genoeg liggen of schommelen om promoties te financieren. Ook Aldi en Lidl zullen prikken en daarnaast hun assortiment met bekende merken uitbreiden. Met dat uitgebreide assortiment zal het duo de klassieke supermarkten onder druk zetten. Stilaan moeten supermarkten wakker liggen van een existentiële vraag: hoe onderscheid je je nog van de concurrentie als daar op het eerste gezicht dezelfde en gelijkwaardige producten liggen?