Weer op de schoolbanken

Jef Matthé kwam een jaar geleden als general manager aan boord bij Kender Thijssen om het bedrijf met vestiging in Dendermonde te herstructureren en opnieuw gezond te maken. Wat was het probleem? De activiteiten waren achterhaald. “Kender Thijssen is al ruim 26 jaar actief in de Benelux”, zegt Matthé. “Het bedrijf verkoopt en verhuurt niet alleen ICT-apparatuur, maar biedt organisaties als strategische partner informatie- en communicatietechnologie in de vorm van uiteenlopende diensten. Veel van die diensten hadden betrekking op oudere systemen. Het bedrijf had nood aan een nieuwe zuurstofinjectie.”

Als nieuwe general manager ging Jef Matthé in eerste instantie op zoek naar de sterke punten in de onderneming. “We hadden kwaliteit in huis, plus een hoop competenties. Daarnaast waren de werknemers heel loyaal, terwijl Kender Thijssen ook kon rekenen op een trouwe klantenbasis. Vertrekkende van die gegevens zocht ik een manier waarop ik het bedrijf een nieuwe dynamiek kon bezorgen.”

Een reorganisatie bleek onvermijdelijk. Jef Matthé heeft ongeveer de helft van het management vervangen, deels door natuurlijke afvloeiingen. Daarnaast werden de kosten sterk gereduceerd. “We hebben echter ook de sterke punten van het bedrijf uitgebouwd en de zwakke punten versterkt. Meer bepaald hebben we een contract afgesloten met een concurrent. Die is nu onze partner waarvoor we in onderaanneming werken. We zaten met hetzelfde probleem opgezadeld, namelijk een teruglopende vraag voor oudere systemen. Door onze twee markten te bundelen, kregen we opnieuw een markt met voldoende schaalgrootte.”

Om de turn-around met een zo groot mogelijke kans op slagen te realiseren, trok Jef Matthé zelfs opnieuw naar de schoolbanken. “Inderdaad, ik ben op mijn 50ste een cursus bedrijfsbeheer gaan volgen. Daarbij heb ik veel opgestoken van de contacten met jonge starters.”

365 dagen later zit Kender Thijssen opnieuw op het goede pad, maar Jef Mat-thé blijft toch voorzichtig: “We werken in een competitieve omgeving. De focus ligt nu eerder op de marges dan op omzet. Een factor die me wat zorgen baart, is het consumentenvertrouwen. Dat is in de afgelopen weken duidelijk gaan slabakken. Voorlopig voelen we daar nog niet veel van, maar mijn ervaring leert dat dit nog kan komen.”

Terugblikkend op het voorbije jaar is er alvast één fout die de Brusselaar niet meer zal maken. “Ik wou te snel gaan en dat was fout”, zegt hij. “In deze wereld zijn hardlopers doodlopers. Beweging in een organisatie moet geleidelijk gebeuren. Alleen op die manier kan een verandering slagen.”

JSt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content