Gisteren was België in de ban van de totale zonsverduistering. Hotels in het zuiden waren volgeboekt, eclipsbrilletjes gingen als zoete broodjes over de toonbank. Ook de eclips-weerlijnen van het Leuvense Meteo Services en van het Koninklijk Meteorologisch Instituut deden gouden zaken. Voor Johan Jaques (33), co-stichter van Meteo-Services, ligt de toekomst van de weersvoorspellingen in dergelijke doelgroepgerichte meteorolog...

Gisteren was België in de ban van de totale zonsverduistering. Hotels in het zuiden waren volgeboekt, eclipsbrilletjes gingen als zoete broodjes over de toonbank. Ook de eclips-weerlijnen van het Leuvense Meteo Services en van het Koninklijk Meteorologisch Instituut deden gouden zaken. Voor Johan Jaques (33), co-stichter van Meteo-Services, ligt de toekomst van de weersvoorspellingen in dergelijke doelgroepgerichte meteorologie. "Als je ziet hoeveel tijd en geld mensen investeren om die eclips te kunnen bekijken, weet je dat ze ook willen betalen om goed geïnformeerd te blijven over het weer ter plaatse," bedenkt hij. Voor weerfanaat Jaques is het een evidentie. "Van kindsbeen af ben ik al door meteorologie gefascineerd. Vooral sneeuw vond ik geweldig intrigerend." Zijn ouders betrapten de kleine Johan op zijn achtste al met een boekje over weerkunde. Logisch dat hij later in het beroep zou stappen.Jaques, licentiaat fysische aardrijkskunde met een burgercontract bij de Meteo Wing van de Belgische Luchtmacht, en zijn militaire collega, RTBf-weerman André Schevers stichtten Meteo Services in april 1996. Het bedrijfje werd exclusief Benelux-invoerder van de Noorse Metacast Ultra-software om bewegende weerkaarten te genereren. De stap van de Meteo Wing naar het privé-bedrijf was klein. "Voor Meteo Wing was de weersvoorspelling net zo goed business. Alleen was de inzet daar niet financieel, maar publicitair." Meteo-Services profileerde zich via de media. Vandaag zijn RTBf, VTM, VT4, VRT Teletext, Kanaal Z, maar ook verschillende regionale zenders en de geschreven pers klant bij de Leuvense weersvoorspellers, die in 1999 30 miljoen frank omzet zullen halen. "De toekomst ligt in klantgerichte weersvoorspellingen en diensten met toegevoegde waarde," voelt Jaques. "De zakenman die het weerbericht op Kanaal Z bekijkt, heeft heel andere vragen dan de arbeider die 's zondags een dagje naar de kust trekt."Gepersonaliseerde weerberichten en interactieve weerpraatjes via de telefoon zijn een logisch gevolg. Ski-informatie, gegevens over zomerbestemmingen, zelfs specifieke weerberichten voor watersporters of zweefvliegers zijn de markten van morgen."We zoeken voortdurend naar nieuwe niches," zegt Jaques. Een daarvan heeft het bedrijfje gevonden in het onderwijs. Binnenkort zullen Jaques en Gevers cursussen algemene weerkunde geven. "Omdat we bij onze klanten merkten dat er vraag naar was."