Als Charles Picqué ( PS), de federale minister van Economie, niet onmiddellijk wakker schiet, mogen heel wat kleine winkeliers volgende week de handen uit de mouwen steken. Op 1 juli vervalt namelijk het uitstel op de verplichting om voor alle producten ook de verkoopprijs per kilo of liter aan te duiden. Bij een flesje bier moet dan naast de prijs voor het flesje ook de prijs per liter worden ...

Als Charles Picqué ( PS), de federale minister van Economie, niet onmiddellijk wakker schiet, mogen heel wat kleine winkeliers volgende week de handen uit de mouwen steken. Op 1 juli vervalt namelijk het uitstel op de verplichting om voor alle producten ook de verkoopprijs per kilo of liter aan te duiden. Bij een flesje bier moet dan naast de prijs voor het flesje ook de prijs per liter worden aangeduid. Een immens karwei voor die kleine zelfstandigen. Een algemene voedingswinkel heeft al gauw zo'n 2000 artikelen in zijn assortiment zitten. Begin 1998 vaardigde Europa een richtlijn uit die deze prijsaanduiding oplegde. Luc Ardies, sectorverantwoordelijke distributie bij de zelfstandigenorganisatie Unizo: "De bedoeling van deze ingreep was dat de consument op de winkelvloer makkelijker de prijs kon vergelijken van de verschillende merken binnen dezelfde productengroep. In België trad deze regeling in werking vanaf februari 2000. Voor de winkels kleiner dan 400 vierkante meter gunde de Belgische wetgever echter uitstel tot 1 juli 2002." Unizo schat het aantal kleine voedingswinkels op 5000. Een groot aantal onder hen kan echter wel rekenen op de logistiek van een grossier of een franchisegever die samen met de producten ook de etiketten voor de rekken leveren. "Toch zullen er heel wat klassieke kruideniers in de problemen komen door deze maatregel," reageert Ardies. "De vermindering van de administratieve rompslomp die de overheid beloofde, is verder weg dan ooit. Bovendien schiet deze Europese maatregel zijn doel voorbij. De kleine winkels hebben meestal maar één merk van elk product, waardoor er op de winkelvloer niet veel te vergelijken valt. Bovendien is een prijsvergelijking met andere winkels zinloos omdat de meeste consumenten alleen een kleinere winkel bezoeken uit noodzaak."Ardies hoopt nu dat de Belgische overheid het uitstel zal verlengen tot 18 maart 2003. Tegen die tijd wil Europa namelijk de uitzonderingen op de nieuwe regel definitief vastleggen. "Dergelijke nutteloze verplichtingen bevestigen bij de ondernemers het beeld van een bureaucratisch Europa en doet de afkeer van Europa verder groeien."D.V.T. [{ssquf}]