Vorige zomer trad Piet Derriks aan als managing director van Immoweb, de grootste vastgoedzoekertjessite van ons land. Immoweb is al enkele jaren een onderdeel van AVIV, een dochteronderneming van de Duitse mediagroep Axel Springer. AVIV Group bundelt de digitale vastgoedbedrijven van de groep en heeft onder meer de vastgoedzoekertjessites SeLoger en Meilleurs Agents (Frankrijk) en Immowelt (Duitsland) in portefeuille. Piet Derriks was voor zijn overstap naar Immoweb 21 jaar aan de slag bij de vacaturesite StepStone, ook een bedrijf van Axel Springer.
...

Vorige zomer trad Piet Derriks aan als managing director van Immoweb, de grootste vastgoedzoekertjessite van ons land. Immoweb is al enkele jaren een onderdeel van AVIV, een dochteronderneming van de Duitse mediagroep Axel Springer. AVIV Group bundelt de digitale vastgoedbedrijven van de groep en heeft onder meer de vastgoedzoekertjessites SeLoger en Meilleurs Agents (Frankrijk) en Immowelt (Duitsland) in portefeuille. Piet Derriks was voor zijn overstap naar Immoweb 21 jaar aan de slag bij de vacaturesite StepStone, ook een bedrijf van Axel Springer. Zijn er veel parallellen tussen een vacaturesite en een vastgoedsite? PIET DERRIKS. "Ja. Het zijn beide marktplaatsen waar vraag en aanbod digitaal samenkomen. Het zijn ook twee platformen voor technische integraties zoals crm-toepassingen. De vacaturewereld loopt daarin technisch wel enkele stappen voor op de vastgoedwereld. Maar in essentie doen ze hetzelfde: het beheer van contactopnames en contacten, het managen van agenda's enzovoort. "In de StepStone-groep was ik ook verantwoordelijk voor Hotelcareer, een vacaturesite voor de hotelsector. Ik zie veel gelijkenissen tussen de manier waarop een hotelmanager zijn hotel leidt en een makelaar zijn vastgoedkantoor. Beide activiteiten zijn heel sterk relatie- en mensgericht. Het zijn ook vrij traditionele sectoren die in ijltempo digitaliseren." Hoever staat het met de integratie van Immoweb in AVIV Group? DERRIKS. "Dat loopt heel goed. Tot voor kort had elke site nog zijn eigen tools, systemen en ondersteunende teams. Vandaag zijn de hr- en de financiële afdeling al centraal georganiseerd. De commerciële activiteiten en de marketing blijven lokaal. Ook de naam Immoweb zal niet verdwijnen." Is er nog veel groeipotentieel op de markt van de vastgoedzoekertjes? DERRIKS. "De zoekertjes zijn onze kernactiviteit en blijven heel belangrijk, maar het potentieel om daar nog te groeien en te vernieuwen is beperkt. We bekijken of we al vroeger in de markt kunnen stappen. Een groot deel van de markt verloopt nog direct, tussen de eigenaar en de koper, zonder tussenkomst van een makelaar. We willen de toegevoegde waarde van de makelaars nog meer op de voorgrond plaatsen. Daarnaast zitten we op een berg data waar nog heel veel mee te doen valt. Ik denk aan ondersteuning van partijen zoals lokale overheden of financiële instellingen." De vastgoedmarkt lijkt af te koelen. Merkt u dat ook? DERRIKS. "Ik ben bij Immoweb in een heel bijzondere marktsituatie gestart. Elk kwartaal was een recordkwartaal. Nu zien we een vertraging op de Belgische markt. Het aantal bezoekers ligt een stuk lager dan vorig jaar. Dat geldt voor de hele markt en ook op Google daalt het aantal vastgoedgerelateerde zoekopdrachten. Maar ik vergelijk dat graag met het laatste 'normale' jaar 2019. Tegenover dat jaar ligt het aantal bezoekers nog altijd 20 procent hoger. Voor onze app is dat zelfs 30 procent. Dus ja, we voelen dat de vastgoedmarkt afkoelt, maar eigenlijk gaat het over een normalisatie of stabilisatie."