‘We zijn meer en meer één bedrijf’

2019 was een memorabel jaar voor de Bruggeling Filip Gydé. De CEO van een Amerikaans bedrijf met liefst 4.00 IT-specialisten aan boord worden, dat gebeurt niet elke dag.

Een jaar geleden zei u dat u het succesrijke groeimodel van CTG in Europa ook wilde toepassen in de Verenigde Staten. Is dat gelukt?

FILIP GYDÉ. “We hebben op korte termijn zeer stevige stappen gedaan om van het Europese groeimodel een globaal groeimodel te maken. De transformatie naar een bedrijf dat brede IT-oplossingen aanbiedt, is volop aan de gang. De domeinen waarin we excelleren in Europa groeien nu ook in de Verenigde Staten, en we handelen steeds meer als één bedrijf over de continenten heen. Dat biedt niet alleen voor onze Amerikaanse medewerkers en klanten een meerwaarde, maar het geeft de Europese collega’s ook zeer veel voldoening te beseffen dat ze een impact hebben op het hele bedrijf. De voorlopige resultaten van 2019 bewijzen dat ook. In de eerste drie kwartalen konden we mooie groeicijfers voorstellen, zowel in omzet als in winst. Dat is bemoedigend en zelfs beter dan wat ik had gehoopt.”

Ik kan het bedrijf het best leiden als ik dicht bij de teams en de klanten ben

Hoe ervaart u de economie onder de Amerikaanse president Donald Trump?

GYDÉ. “De Amerikaanse economie is op dit moment zeer sterk, met een historisch hoge tewerkstellingsgraad. Of dat aan de huidige of aan de vorige administratie ligt, laat ik in het midden.”

U profileert zich als een echte people manager met een focus op intrapreneurship. Hoe reageren de Amerikanen daarop?

GYDÉ. “Een bedrijf staat of valt met de mensen. Het heeft verbijsterend weinig moeite gekost om het intrapreneurship in de Verenigde Staten los te weken. De mensen hadden gewoon een duwtje nodig.”

Zijn Amerikanen doorgaans gelukkiger op het werk dan Europeanen?

GYDÉ. “Ik merk bijzonder weinig verschillen tussen Europeanen en Amerikanen. Iedereen is op zoek naar dezelfde idealen. De verschillen worden meestal gecreëerd door economische omgevingsfactoren, zoals de algemene economie, de arbeidswetgevingen, de regelgevingen, enzovoort.”

Droomde u als kind al van een baan als deze, met 4000 mensen onder u?

GYDÉ. “Ik droomde in mijn jeugd eigenlijk van een baan als leraar. Het leek me boeiend jonge mensen te helpen groeien en zich voort te ontwikkelen. Als ik mijn hele carrière bekijk, geeft dit mij altijd de meeste voldoening: een rol spelen in de persoonlijke groei van iemand. Of nog mooier: een team bijeenbrengen dat uitgroeit tot een echt A-team. Ik doe deze baan heel graag en krijg er ontzettend veel energie van.”

Hoe zwaar weegt het helse pendelritme tussen uw woonplaats Brugge en uw werkplaats Buffalo?

GYDÉ. “Dat pendelen vergt wel wat energie, vooral ook omdat ik in de Verenigde Staten niet altijd ter plaatse blijf in het hoofdkantoor van Buffalo. Een ivoren toren is niets voor mij. Ik leer het meest en kan het bedrijf het best leiden als ik dicht bij de teams en de klanten ben. Ik heb ondervonden dat het haalbaar blijft als ik het pendelen beperk tot blokken van twee à drie weken per continent. Het ergste aan dat veelvuldig vliegen is de verloren tijd in luchthavens door vertragingen en annuleringen. Maar je leert ook wel snel hoe je een mobiel kantoor kan inrichten met je handbagage.”

Filip Gydé (59)

Is: CEO van CTG

Vrije tijd: Italiaanse wijnen, reizen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content