Stichter Herman Wastiau is een van de drie managing partners van het bedrijfje. Met zijn RITS-diploma op zak startte hij in 1982 Live Media. "Toen nog in Gent, als onderdeel van Pen Films," zegt hij. Pen Films is bij het grote publiek bekend van de animatiefilm Curse of the Pink Panther. Hij was verantwoordelijk voor alles buiten het animatieluik. Toen Filip Martin kwam aankloppen voor een reclamefilm, klikte het meteen. De germanist stapte mee in de vennootschap. Enkele jaren en een strategische verhuizing naar Brussel later, maakte de psycholoog-journalist Jean-Michel Briou het trio rond.
...

Stichter Herman Wastiau is een van de drie managing partners van het bedrijfje. Met zijn RITS-diploma op zak startte hij in 1982 Live Media. "Toen nog in Gent, als onderdeel van Pen Films," zegt hij. Pen Films is bij het grote publiek bekend van de animatiefilm Curse of the Pink Panther. Hij was verantwoordelijk voor alles buiten het animatieluik. Toen Filip Martin kwam aankloppen voor een reclamefilm, klikte het meteen. De germanist stapte mee in de vennootschap. Enkele jaren en een strategische verhuizing naar Brussel later, maakte de psycholoog-journalist Jean-Michel Briou het trio rond. "Een bedrijfsfilm is één aspect uit het totaalconcept van de communicatiestrategie van een onderneming. Zo'n film moet het imago van een bedrijf op een subtiele manier uitdragen," aldus het drietal. "We zijn soms meer communicatieconsultants dan filmmakers. Alleen ligt ons tarief een stuk lager," lacht Martin.De sector moet opboksen tegen het vooroordeel dat film een dure grap is. "Er heerst bij bedrijven een zekere gêne om een budget voorop te stellen," zegt Wastiau. Een doorsnee film kost al snel rond de 37.000 euro (1,5 miljoen frank), maar je kunt al vanaf 5000 euro (circa 200.000 frank) een toonbaar product hebben. Filip Martin: "Alles draait rond originaliteit en het concept. Wie zijn brochure verfilmd wil zien, is bij ons aan het verkeerde adres. Wij plakken geen beelden achter elkaar. Wij vertellen het verhaal van de organisatie en haar mensen."De referentielijst van Live Media bulkt van de bekende verhalen. Van de Nationale Bank tot Tractebel, van Rode Kruis tot opleidingsvideo's voor de federale overheid. Die publieke instellingen zijn trouwens een belangrijke markt voor de sector. "Maar terwijl je bij een privé-bedrijf moet opboksen tegen drie à vier concurrenten, zijn dat er bij een openbare aanbesteding makkelijk twaalf," aldus Briou. Live Media werkt al negentien jaar autonoom, zonder externe financiers. "Dit is een traag maar winstgevend verhaal met een omzet in 2000 van ongeveer 867.000 euro ( nvdr - 35 miljoen frank)." Naast het kerntrio werken er nog drie mensen in het huis. Daarnaast werken ze voor projecten samen met freelancers, onder wie acteurs, technici en stemmen. Huiscomponist Berie Jacobs is wel een vaste waarde. "Muziek wordt schromelijk onderschat," vindt Herman Wastiau. "Zet er maar een muziekje onder, zegt de directie, en men grijpt vaak naar 'stockmuziek'. Op een beurs zie je dan drie verschillende films met dezelfde soundtrack. Terwijl een zelfgecomponeerd en dus uniek stukje op termijn goedkoper is." De lokroep van de tvIn 1994 zette Live Media zijn eerste stappen in de tv-productie. Tijdens de wereldbeker voetbal maakte het een animatiereeks die dagelijks satirische commentaar op de voetbalgekte gaf. Via een sponsorcontract werd de reeks uitgezonden op de RTBF. "Het resulteerde in een gelijkaardige opdracht voor de Olympische Spelen van 1996 en opnieuw de wereldbeker voetbal van 1998." In eigen productie is er intussen een nieuwe satirische reeks in de maak: The wonderful stories of king Pelé, waarbij ze een naïef getekend figuurtje, gebaseerd op de ex-stervoetballer, pittige anekdotes over andere stervoetballers laten vertellen. "Het neusprobleem van Maradona bijvoorbeeld," grapt Briou. Ze kaapten er in oktober op het TV Festival in Milaan de eerste prijs mee weg. "Verschillende tv-stations toonden al interesse." Zet dit de deur open naar meer tv-producties? "Het is zeker een nieuwe stap in onze evolutie, maar onze core business blijft de bedrijfsfilm," zegt Herman Wastiau. "Al kijkt 'het wereldje' een beetje op dit genre neer, wij kunnen nog steeds ons creatief ei kwijt." Lieven DesmetLive Media kaapte vorige maand op het TV Festival van Milaan de eerste prijs mee weg.