Al meer dan tachtig jaar is Sidem een vertrouwde naam in de autowereld. Door de jaren heen specialiseerde het West-Vlaamse bedrijf zich in de ontwikkeling, de productie en de distributie van stuur- en ophangingsonderdelen. Namen van klanten wil het management liever niet noemen, maar enkele producenten van Duitse luxewagens zijn kind aan huis.
...

Al meer dan tachtig jaar is Sidem een vertrouwde naam in de autowereld. Door de jaren heen specialiseerde het West-Vlaamse bedrijf zich in de ontwikkeling, de productie en de distributie van stuur- en ophangingsonderdelen. Namen van klanten wil het management liever niet noemen, maar enkele producenten van Duitse luxewagens zijn kind aan huis. Het grootste deel van de omzet komt echter van onderdelen onder private label of onder het eigen merk Sidem. In de nabije toekomst wil het bedrijf nog veel meer inzetten op het eigen merk. "Van elk nieuw automodel dat op de markt komt, analyseren we de verkoopprognoses. Is er voldoende potentieel aanwezig, dan kopen we zo snel mogelijk de originele stuur- en ophangingsonderdelen aan. Via reverse engineering analyseren we de onderdelen waarna we ze tot in het kleinste detail namaken. Onze kwaliteit moet minstens zo goed zijn als die van het originele onderdeel. De wil om continu te verbeteren, zit diep ingebakken in het DNA van ons bedrijf", vertelt Wim Lannoo, senior sales- and marketingmanager bij Sidem. Het assortiment van Sidem dekt zowat 95 procent van het Europese wagenpark. Met meer dan 8000 referenties oogt de catalogus van het bedrijf indrukwekkend. Elk jaar opnieuw komen er nog eens 500 referenties bij. Commercieel hanteert het bedrijf een top-down-benadering. Sidem levert aan distributeurs in wel negentig landen die de onderdelen doorverkopen aan grossisten en multimerkengaragehouders. "Voortaan investeren we ook in de merkbekendheid van Sidem bij onze eindklanten. Dat zijn de garagehouders", legt Wim Lannoo uit. Onder andere door de hoge loonkosten in eigen land verhuisde Sidem al in 1991 een deel van de productie naar een nieuwe fabriek in Hongarije (50 medewerkers). Tien jaar later kwam er ook een vestiging in Roemenië (270 medewerkers) en die is uitgegroeid tot het operationele hart van het bedrijf. Het hoofdkwartier van de groep bevindt zich in Gullegem. Daar worden niet alleen de strategische krijtlijnen van de groep vastgelegd, de site is ook het logistieke centrum van de groep. "Drie jaar geleden hebben we nog 8 miljoen euro geïnvesteerd in ons nieuwe gebouw met 10.000 palletplaatsen en een volautomatisch magazijn met 24.000 kleine bakken", zegt operationsmanager Patrick Vermeersch. Sidem legt de focus de jongste jaren steeds meer op de verticale integratie. "We maken zelf onze persmatrijzen en onlangs hebben we geïnvesteerd in twee smederijen. De hele productieketen, inclusief de assemblage, de kwaliteitscontrole, de verpakking en de verzending, hebben we nu in eigen handen", aldus Patrick Vermeersch. De autowereld is zo goed als een exclusieve mannenzaak en het is dan ook opvallend dat Sidem geleid wordt door Gwen Verfaillie. Zij wil met Sidem een onafhankelijke koers blijven varen. "We hebben heel veel plannen. Zo hebben we geografisch nog minstens vijftig blinde vlekken. Dit jaar willen we doorbreken in Canada en de Verenigde Staten. Volgend jaar mikken we op expansie in het Midden-Oosten en in Zuid-Amerika." Dirk Van Thuyne"Voortaan investeren we in de merkbekendheid van Sidem bij onze eindklanten. Dat zijn de garagehouders"