Sinds september 2021 is Laurence Mathieu de operationeel directeur van Inetum-Realdolmen. Het bedrijf, een samensmelting van Real Software en de IT-spin-off van Colruyt, is een van de grootste ICT-dienstenverleners in België. De organisatie is in volle transformatie, zegt Laurence Mathieu. "We zijn nog altijd een ICT-dienstverlener met een ruim aanbod aan diensten voor bedrijven. Dat gaat van de ontwikkeling van applicaties tot het beheer van infrastructuur en applicaties bij klanten. Maar achter de schermen is heel veel veranderd. Intern zijn de afdelingen nauwer met elkaar gaan samenwerken. Dat zorgt ervoor dat we onze k...

Sinds september 2021 is Laurence Mathieu de operationeel directeur van Inetum-Realdolmen. Het bedrijf, een samensmelting van Real Software en de IT-spin-off van Colruyt, is een van de grootste ICT-dienstenverleners in België. De organisatie is in volle transformatie, zegt Laurence Mathieu. "We zijn nog altijd een ICT-dienstverlener met een ruim aanbod aan diensten voor bedrijven. Dat gaat van de ontwikkeling van applicaties tot het beheer van infrastructuur en applicaties bij klanten. Maar achter de schermen is heel veel veranderd. Intern zijn de afdelingen nauwer met elkaar gaan samenwerken. Dat zorgt ervoor dat we onze klanten nog sneller kunnen helpen en dat ze slechts één aanspreekpunt hebben. Inetum wordt ook een hechte groep over de landsgrenzen heen. In België zijn we met 2.000 medewerkers, maar wereldwijd telt de groep 27.000 medewerkers." Kunt u daardoor het gebrek aan personeel opvangen? LAURENCE MATHIEU. "We slagen er nog altijd in veel nieuwe mensen aan te trekken. Dit jaar komen we wellicht uit op 400 aanwervingen. Maar er is inderdaad een gebrek aan talent in België. Daarom helpt het dat we specialisten uit Frankrijk, Portugal of Polen kunnen inschakelen. Die internationale werking is ook interessant voor klanten die buitenlandse kantoren hebben." Voor de groei van Inetum-België kijkt u naar een expansie in Franstalig België. MATHIEU. "Inetum-Realdolmen was door zijn roots vooral gericht op Nederlandstalig België. We zoeken actief naar Franstalige medewerkers, in onze business moet je de taal van je klant spreken. Daarvoor versterken we ook onze aanwezigheid In de Franstalige universiteitssteden. Maar we kijken de komende jaren niet alleen naar de Franstalige markt. We willen overal top of mind zijn." Wat hebt u het voorbije jaar geleerd? MATHIEU. "Ik praat graag, maar het voorbije jaar heb ik vooral veel geluisterd. Ik kom van buitenaf. Ik heb eerder voor andere grote IT-bedrijven gewerkt, zoals HP Enterprise. Toen ik hier aankwam, zag ik hoe hier een familiale en positieve cultuur heerst. Dat is heel belangrijk. Het is een troef in de war for talent. Een bedrijf kan ook moeilijkere tijden aan, als er zo'n breed draagvlak is en iedereen zijn steentje wil bijdragen." Er komen moeilijkere tijden aan. MATHIEU. "Onze klanten liggen wakker van de inflatie, maar de digitalisering blijft een topprioriteit. Soms moeten we offertes aanpassen, want onze kosten gaan omhoog. We werken nauw samen met onze klanten om tot een oplossing te komen die hun doelstellingen invult." Het voorbije jaar stond ook in het teken van de exit uit de coronacrisis. Hoe gaat u om met thuiswerk? MATHIEU. "Onze medewerkers zijn uitgerust om van overal te kunnen werken. Het principe is dat je je werkplaats bepaalt in functie van wat het beste past bij wat je moet doen. Een nieuwe collega leidt je bijvoorbeeld beter op kantoor op. Veel medewerkers werken bij onze klanten en ook daar hebben we een flexibel beleid."