‘We zijn een mediabedrijf geworden’

Iets meer dan een jaar geleden werd Jorgen Van hellemont CEO en managing partner van de sportmarketinggroep Zelos. “De omstandigheden hebben me meteen met de neus op de feiten gedrukt”, zegt hij. “De coronacrisis vroeg om echt ondernemerschap. Het was een heel leerrijk jaar. De eerste weken van 2020 heb ik een grondige analyse gemaakt van onze portfolio aan diensten, producten en evenementen. Ik was zo goed als klaar met die oefening toen de coronacrisis uitbrak. Die heeft enkele zaken versneld.”

Wat hebt u uit die analyse geleerd?

JORGEN VAN HELLEMONT. “We hebben ons sterk groeiende filiaal SMS Agency (Sportsmedia & Sponsorship, nvdr) tijdens de crisis geherpositioneerd en een nieuwe merkidentiteit gegeven. De manier waarop we een samenwerking met sportrechtenhouders aangaan, heeft nu een toegevoegde waarde. Er is behoefte aan meer expertise om op een juiste manier sponsors te werven. We vertrekken niet meer vanuit het product voetbal of wielrennen, maar vanuit de merken die we het meest passende platform willen bieden.

“Vanaf het begin van de crisis hebben we het effect ervan op de sport gemeten. De tv-sporten zijn overeind gebleven: formule 1, MotoGP, voetbal, wielrennen. De mensen zitten thuis en willen ontspanning en vertier. De kijkcijfers van het veldrijden zijn gigantisch hoog.

“Als we terugkijken, mogen we best trots zijn op 2020. We hebben SMS Agency krachtig in de markt gezet met nieuwe topklanten, het Belgische supertalent Barry Baltus naar de Moto2-klasse gebracht, een wereldtitel gevierd met het team van motocoureur Xavier Siméon en Zelos Media versterkt.”

Bedrijven en partners worden normaal uitgenodigd op de wedstrijden. Dat kon vorig jaar niet.

VAN HELLEMONT. “De b2b-activiteiten hebben we op een heel laag pitje moeten zetten. Met de Black Knights Club, een businessclub rond de Zelos-coureurs, hebben we toch onder heel strenge veiligheidsmaatregelen op het einde van de zomer een netwerkevenement georganiseerd. Daar hebben we lessen uit getrokken. De evenementen die we zelf organiseren, benaderen we nu helemaal anders. We zijn veel meer een mediabedrijf geworden.

“De evenementen moeten aantrekkelijk zijn en een beleving bieden. We verwachten daar tegen begin september een evolutie in gemaakt te hebben. Maar we zien het ongebreideld opvoeren van sportieve evenementen niet als onze prioriteit. Gevestigde waarden als Superbiker, Bikersland en de Military Run komen wel terug. We zullen minder doen, maar er meer uithalen.”

Heeft de crisis ook positieve kanten gehad?

VAN HELLEMONT. “Aan het begin van de crisis was het een kwestie van goed communiceren met elkaar. We zijn beginnen te praten over kansen en bedreigingen, wat we wel en niet moeten doen, wat toekomst heeft en wat niet. Dat heeft ons leaner en meaner gemaakt. Het was een extreem moeilijk jaar, maar we leden geen operationeel verlies. Dat is de verdienste van onze mensen.”

Jorgen Van Hellemont

Is: CEO en managing partner van Zelos

Vrije tijd: fietsen en boeken over sportmanagement lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content