Van op het kerkplein in het Oost-Vlaamse De Pinte bouwt Stefan Van Overbeke (40) zijn e-commercebedrijf Beedrop uit. "We zijn gestart in 2015 en vandaag heeft onze marktplaats meer dan 600 aangesloten winkels, 15.000 gebruikers en 166.000 leveringen." Met de boodschappendienst Beedrop is Van Overbeke toe aan zijn tweede bedrijf. De Oost-Vlaming richtte samen met zijn broer Thomas in 2008 al Outspot op, nu een internationale aanbieder van onlinegroepsaankopen. Eind vorig jaar verkochten de broers een minderheidsbelang van de webshop aan BNP Paribas Fortis Private Equity. Stefan is nog altijd aandeelhouder en bestuurder bij Outspot, maar concentreert zich operationeel op zijn nieuwe start-up Beedrop.
...

Van op het kerkplein in het Oost-Vlaamse De Pinte bouwt Stefan Van Overbeke (40) zijn e-commercebedrijf Beedrop uit. "We zijn gestart in 2015 en vandaag heeft onze marktplaats meer dan 600 aangesloten winkels, 15.000 gebruikers en 166.000 leveringen." Met de boodschappendienst Beedrop is Van Overbeke toe aan zijn tweede bedrijf. De Oost-Vlaming richtte samen met zijn broer Thomas in 2008 al Outspot op, nu een internationale aanbieder van onlinegroepsaankopen. Eind vorig jaar verkochten de broers een minderheidsbelang van de webshop aan BNP Paribas Fortis Private Equity. Stefan is nog altijd aandeelhouder en bestuurder bij Outspot, maar concentreert zich operationeel op zijn nieuwe start-up Beedrop. Via de onlinemarktplaats Beedrop kunnen klanten verse voeding, dranken en huishoudproducten bestellen bij de aangesloten handelaars. Het bedrijf brengt de boodschappen een keer per week gratis aan huis. Met dat concept mikt Stefan Van Overbeke op de groeimarkt in de e-commerce: verse voeding. "17 procent van het gezinsbudget gaat naar voeding, dranken en huishoudproducten. Dat is een gigantische markt en iedereen zoekt naar een rendabel onlinemodel." De bottleneck van die business is de last-mile-logistiek. De kosten voor de thuislevering kunnen oplopen tot meer dan de helft van de kostprijs van de volledige logistiek. "We bouwen niet alleen een marktplaats, we bieden ook een logistieke oplossing. Dat is essentieel in e-commerce", zegt Van Overbeke. "Voor één bloemkool ga je geen pakketje opsturen, dat kost te veel. De onlineconsument is verwend, hij is het gewoon niet te betalen voor een levering. Als je dat last-mile-probleem kan oplossen, breek je de markt open", verwacht Stefan Van Overbeke. De econoom denkt de code te kraken door de bestellingen te combineren en de zelfstandige koeriers maar één keer per week de baan op te sturen. "We kunnen de kosten van de last mile decimeren door veel meer te combineren. 80 procent van de boodschappen die we doen, is niet dringend", stelt Van Overbeke. Beedrop werkt niet met een minimumbestelling. Klanten bestellen wanneer en hoeveel ze willen. "In Vlaanderen zijn wij de eerste die één boterkoek of 100 gram hesp gratis leveren", lacht de ondernemer. Hoe kan dat? "Elke aankoop via ons platform leidt naar een volgende bestelling bij een complementaire aanbieder. Je koopt niet alleen bij de slager maar ook bij de bakker, de drankencentrale en de visboer. Wij doen de marketing en de logistiek voor het hele netwerk. Door die crossselling kunnen we de kostprijs over verschillende aanbieders verdelen", legt Stefan Van Overbeke uit. Het businessmodel van Beedrop staat of valt met het lokale aanbod. Hoe meer volume het bedrijf draait, hoe meer de schaalvoordelen spelen. "We werken met regio's met 30.000 tot 45.000 inwoners en als we tien handelaars hebben die in het systeem stappen, kunnen we opstarten", zegt de oprichter. Gemiddeld bestellen de klanten twee keer per maand. "We hebben nog werk, dat moet nog hoger", geeft Van Overbeke toe. De Beedrop-klant koopt ongeveer 20 producten per keer. Goed voor een gemiddeld pakket van 45 euro. Beedrop is actief in Oost- en West-Vlaanderen, een deel van de provincie Antwerpen en Vlaams-Brabant. In het najaar wordt werk gemaakt van Limburg, Tongeren bijt de spits af. "Tegen het eerste kwartaal van volgend jaar willen we in heel Vlaanderen actief zijn met duizend handelaars. En we doen de stap naar een tweetal regio's in Nederland", vertelt Van Overbeke. "We willen die markt leren kennen. De onlinesupermarkt Picnic is de markt daar aan het losschudden. Vlaanderen en Nederland lijkt me een prima schaal om de business te rentabiliseren en eventueel naar grotere landen te trekken." Het overtuigen van de lokale handelaars - zij betalen uiteindelijk de factuur van Beedrop met een commissie op hun verkoop - lukt volgens Stefan Van Overbeke vrij aardig. "Lokale handelaars staan met de rug tegen de muur. Ze moeten opboksen tegen de supermarkten die ook investeren in e-commerce. Ze voelen dat in hun omzet. De lokale spelers hebben niet de tijd, de kennis en de zin om daar zelf mee aan de slag te gaan. Via Beedrop moeten ze niet investeren in een webshop en de hele backoffice. Wij doen de onlinemarketing en de logistiek." Beedrop werkt met een team van zestien mensen, IT-ers, marktbeheerders en een zevental verkopers die het netwerk uitbreiden in Vlaanderen. De koeriers, een dertigtal, zijn zelfstandigen. "Wij werken met koeriers die elke week een rit kunnen doen. Zij zijn het gezicht van het bedrijf. Het is echt weer de melkboer die elke week langskomt", zegt Van Overbeke. Beedrop heeft geen magazijn. De chauffeurs krijgen een overzicht van de goederen die ze moeten ophalen bij de handelaars, hoe ze de producten moeten stockeren in hun bestelwagen en waar ze moeten leveren. Een bestelwagen kan in een ronde gemiddeld 40 tot 50 klanten bedienen. "Op termijn kunnen we onze ronde optimaliseren door ook voor derden pakketten af te leveren en retourzendingen mee te nemen. Wij passeren toch. Hoe meer bedrijven aansluiten, hoe sterker het systeem wordt. De toekomst is aan de logistieke bedrijven die combineren", aldus Stefan Van Overbeke. De ondernemer heeft geen schrik van de concurrentie van de supermarkten die inzetten op afhaalpunten, maaltijdboxen en thuisleveringen. "Er zijn al heel veel testen geweest bij verschillende supermarkten maar ze zullen blijven worstelen met de logistieke kosten. Als ze de kosten moeten doorrekenen, hebben ze geen klanten meer. Het is het een of het ander, je bent een supermarkt of een onlinespeler."