Het is een heel, heel druk jaar geweest, zegt Wim Delplace. Hij is precies een jaar aan de slag als managing director insurance bij DELA België. DELA is gespecialiseerd in het verzekeren en verzorgen van begrafenissen en crematies. De maatschappij werd in 1937 in het Nederlandse Eindhoven opgericht als een coöperatie die haar leden en meeverzekerden de zekerheid wou bieden van een waardige uitvaart. DELA is sinds 1989 ook actief in België.
...

Het is een heel, heel druk jaar geweest, zegt Wim Delplace. Hij is precies een jaar aan de slag als managing director insurance bij DELA België. DELA is gespecialiseerd in het verzekeren en verzorgen van begrafenissen en crematies. De maatschappij werd in 1937 in het Nederlandse Eindhoven opgericht als een coöperatie die haar leden en meeverzekerden de zekerheid wou bieden van een waardige uitvaart. DELA is sinds 1989 ook actief in België. Druk dus, maar Wim Delplace zegt geruststellend dat er daarvoor niet veel meer mensen overleden zijn in de loop van vorig jaar. Integendeel zelfs. Wat is er dan wel aan de hand? "DELA bestaat uit enerzijds een verzekeringsbedrijf en anderzijds een uitvaartbedrijf. Momenteel zijn we bezig met alles in elkaar te haken, om op alle vlakken synergie te creëren. We willen ons namelijk profileren als dé uitvaartspecialist op de Belgische markt - zowel in het organiseren van uitvaarten als in het aanbieden van financiële producten op maat." Lees: uitvaartverzekeringen. Wat is daar de zin en onzin van? Wim Delplace legt uit dat er drie aspecten van tel zijn bij een uitvaartverzekering. Het risicoaspect, om te beginnen. Als iemand onverwachts overlijdt, dan wordt zijn begrafenis betaald door de verzekeraar - zelfs als er maar twee keer een premie werd gestort. Het gaat bovendien om een soort spaarformule, waarbij toekomstige kosten op voorhand gefinancierd worden. En ten derde: de dienstverlening. De verzekeraar regelt alles wat er bij een begrafenis komt kijken, indien gewenst zelfs tot en met het afsluiten van de nutsvoorzieningen in het huis van de overledene. De grootste uitdaging van Wim Delplace is om de Belgen verder warm te maken voor de formule, want voorlopig heeft slechts een op de tien een uitvaartverzekering afgesloten. In tegenstelling tot onze buurlanden, waar de interesse veel groter is. DELA België doet nu (opnieuw) een beroep op hitkanon Koen Wauters, die zijn stem verleent aan de nieuwe radio- en tv-spotjes die de uitvaartverzekeringen van DELA in de kijker moeten plaatsen. DELA België telt 240.000 verzekerden, en verzorgt 11.000 uitvaarten per jaar in ons land. Daarmee is DELA België twee keer marktleider, maar blijven groeien is de ambitie. Steeds meer makelaars vinden de weg naar de uitvaartspecialist. In 2008 klom het premie-incasso naar 30 miljoen euro, maar DELA België draaide niettemin verlies - wegens de impact van de crisis op de financiële reserves van de maatschappij. Wim Delplace benadrukt dat de solvabiliteitspositie ijzersterk blijft, en sluit af met een positieve noot: "De crisis kan ook een motor zijn. In onzekere tijden zijn mensen geneigd om meer verzekeringen af te sluiten." Is: managing director insurance DELA België, samenwonend, twee kinderen Vrije tijd: gezin, afspreken met echte vrienden, reizen C.D.C .