Omdat de milieugroep Waterleau vorig jaar al Ambassadeur was, gaat de titel voor de kleine bedrijven dit jaar naar het familiebedrijf Serry. De ouders van Carl en Patrick Serry namen in 1966 in Hever een fabriek van marmermozaïektegels over. Vrij snel vormden vader en moeder Serry hun zaak om tot een tegelhandel. In 1980 verhuisde de zaak naar Boortmeerbeek en in 1995 namen de zonen Carl en Patrick Serry de zaak over. "Wij hadden indertijd één werknemer", vertelt Carl Serry. "Intussen hebben we twee bedrijven en 35 werknemers."
...

Omdat de milieugroep Waterleau vorig jaar al Ambassadeur was, gaat de titel voor de kleine bedrijven dit jaar naar het familiebedrijf Serry. De ouders van Carl en Patrick Serry namen in 1966 in Hever een fabriek van marmermozaïektegels over. Vrij snel vormden vader en moeder Serry hun zaak om tot een tegelhandel. In 1980 verhuisde de zaak naar Boortmeerbeek en in 1995 namen de zonen Carl en Patrick Serry de zaak over. "Wij hadden indertijd één werknemer", vertelt Carl Serry. "Intussen hebben we twee bedrijven en 35 werknemers." De broers investeerden in een grote toonzaal en een productieafdeling voor natuursteen. Deze productieafdeling maakt vooral werkbladen voor de keuken en de badkamer. In 2011 splitste de productieafdeling af van het verkoopgedeelte. Zo ontstonden twee nieuwe bedrijven: Ligne Pierre en Serry. Serry richt zich op de verkoop van tegels, natuursteen en parket voor particulieren en bedrijven. Ligne Pierre produceert natuurstenen werkbladen. Beide broers zijn voor de helft aandeelhouder in beide bedrijven. Carl Serry leidt het productiebedrijf, Patrick Serry de tegel-, natuursteen- en parkethandel. "De voornaamste reden voor de splitsing was het verschil in cliënteel", vertelt Carl Serry. De voorbije jaren hebben de broers de focus gelegd op de productie, de uitbreiding van de stockagemogelijkheden en extra personeel. Ondanks de economisch moeilijke tijden zijn ze jaar na jaar blijven groeien. "We proberen inventief uit de hoek te komen. Je moet iets aanbieden wat nog niet bestaat en zelf de vraag creëren. Een recent voorbeeld is Keralam, grote werkbladen uit keramiek. Wij zijn van in het begin in het verhaal gestapt. Als je de eerste bent, moet je het meest investeren, maar haal je er ook de grootste opbrengst uit." "Toch zijn Belgen vrij conservatief. De badkamer- en keukenstudio's wachten vaak af tot ze zelf vraag krijgen naar een nieuw product voor ze er mee gaan werken. Keralam begint nu pas goed te lopen." Alle innovatieve ideeën ontstaan in het hoofd van Serry zelf. "Hiervoor hebben wij niemand apart in dienst." Toch ondervindt Ligne Pierre ook moeilijkheden. "Wij hebben al enkele jaren moeite om gekwalificeerd personeel te vinden. De zware loonkosten in ons land houden ons vaak tegen om iemand aan te werven, terwijl je om te groeien meer mensen nodig hebt." Ligne Pierre zoekt vooral technische profielen, mensen die kunnen omgaan met CNC-machines. "Ik heb soms de indruk dat jonge mensen niet meer de tijd willen nemen om een vak te leren. Ze zijn te ongeduldig, willen onmiddellijk veel vakantie en een goed loon. Ik heb al maanden een vacature openstaan, waarop ik welgeteld één reactie heb gekregen." Ook van de veel geprezen administratieve vereenvoudiging merkt Serry niet veel. "Eén persoon in ons bedrijf houdt zich met niets anders bezig dan het invullen van formulieren en enquêtes. Ik heb soms de indruk dat de overheid ons bezig wil houden. Ik vraag me af wat ze precies doen met alle informatie die wij verstrekken." KATIA GROSEMANS